New Yorks største hotell, New York Hilton Midtown, kutter ut sitt tilbud om room service fra og med august. Dersom sensommergjestene får lyst på en matbit utenom hotellrestaurantenes åpningstider, blir de dermed henvist til en selvbetjent buffet og steder utenfor hotellet, melder Crain’s New York Business.
Konsekvensen av at hotellet ikke lenger blir et «full service»-hotell, kan bli at det mister en stjerne. Men hotellet mener likevel at etterspørselen har sunket så mye at tilbudet må legges ned. I oktober i fjor reduserte Hilton også kraftig i room service ved kjedens aller største hotell, The Hilton Hawaiian Village.
En rekke andre hotell og kjeder har i senere år trappet ned eller kuttet helt ut slike tjenester.
Ifølge tall fra PKF Hospitality Research Figures utgjorde room service kun 1,2 prosent av amerikanske hotellers inntekter i 2012, og tallet er synkende.
Bransjeanalytikere mener room service blir for dyrt i konkurranse mot serveringssteder utenfor hotellene. Det fører til at stadig flere satser på andre og rimeligere løsninger enn 24-timers matservering på rommene.
– Jeg ser at stadig flere norske hotell, blant annet i området rundt Gardermoen, har menyer for take away-pizza på rommene i stedet for room service-menyer, sier redaktør Anton Granhus i Hotellmagasinet til bt.no.
Han påpeker at room service uansett ikke er noe stort fenomen i Norge, men tror det vil bli vanlig med kioskvarer eller automater i resepsjonen framfor servering på rommet.
– Jeg tror det er veien å gå. Nordmenn vil uansett gjerne ha det billigst mulig, selv om mange sier de vil ha det beste.
LES OGSÅ: Siste runde i minibaren