Ølsalget falt med 2,4 prosent i 2009. Samtidig drakk vi 4,8 prosent mer vin, og brennevinssalget økte med 0,6 prosent. Det viser tall fra Vinmonopolet og Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
I flere år har vinsalget økt, mens ølsalget har gått ned. - Vinmonopolet har vært flinke til å fremme vingleden blant folk flest med god og nøktern produktinformasjon, men for politikerne må det være et paradoks at det er de sterke drikkevarene som øker her i landet, mens de svakeste opplever nedgang, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
Han sier at foreningen skal jobbe for å få et sterkere fokus på ølkultur som et virkemiddel for å redusere misbruk og fyllekultur.
- Norske bryggerier leverer kortreist drikke med lav alkoholprosent. Folk har stor entusiasme for sitt lokale øl, og bryggeriene sikrer norske arbeidsplasser, sier han.
- Vi ønsker ikke å oppheve reklameforbudet. Vi tror det er god alkoholpolitikk å stimulere norsk ølkultur, men da må vi ha anledning til å gi nøktern informasjon om produktene og samtidig slå et slag for ansvarlig drikking.
Nome sier at Bryggeri- og Drikkevareforeningen inntar samme ansvarlige holdning til misbruk og måtehold som Vinmonopolet.
- Alle som tjener penger på alkohol har et stort ansvar for å bekjempe misbruk. Samfunnsregnskapet for misbruk er dyster lesning, men vi må ikke glemme de positive sidene ved øl som sosialt samvær, glede og livskvalitet.
Salget av sterkøl på Vinmonopolet økte med 8,6 prosent i fjor, og det var ekstra godt på høsten.
- Sterkøl er kostbart kvalitetsøl som drikkes for smakens skyld, og vi merker stigende interesse for særegne kvalitetsøl, sier Nome.
Alkoholfritt øl fortsetter å øke i popularitet, og i desember passerte det en million liter. Det utgjør 4,6 prosent av det totale ølsalget.
- Gledelig! Alkoholfritt øl er et godt alternativ i mange sammenhenger, og det tror jeg folk flest nå er klar over, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.