Strøm og spisekart

Det er hyggelig en sen søndag ettermiddag i januar å sitte på en av Oslos beste sushi-restauranter, Intermezzo, og se at lokalet fyller seg opp til det er helt fullt. Det er spesielt oppløftende siden det skjer i en måned som tradisjonelt er regnet som no
Redaksjonen
05 Februar 2003 - 01:00

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

Vi skal ikke forsøke å gi deg suksessoppskriften men kun peke på et par kjensgjerninger, små ting vi plukket opp fra menyen og som blant annet fikk oss til å tenke på vår egen strømregning. For uten et meget vel tilpasset konsept både til oss som setter pris på ordentlig sushi og til nabolaget rundt ærverdige Bislet, som vi forsto mange av gjestene tilhørte, var prisene behagelig lave. Både på maten og på vinen. I disse strømregningstider der mediene bombarderer oss med den ene sjokkprisen på strøm etter den andre og vi får angst hver gang vi åpner postkassen, er uomtvistelig pris et virkemiddel vi må og kan benytte oss av. Vi som alle andre som ser at folk kniper igjen pungen og ikke tør bruke penger.

Hvis vi overser det faktum at vi må markedstilpasse oss, kan det hende at vi bommer så stygt at det faktisk blir den siste bommerten vi gjør. For å overleve må et hvert produkt eller tjeneste ta hensyn til endrede betingelser i markedet. Liten vilje til å betale er en slik betingelse. Nå vil vi ikke forstås dit hen at pris alene er en suksessfaktor og at bare du jekker ned prisen noen tiere så er lykken gjort. Resten av konseptet må selvfølgelig også holde mål og pleies og tilpasses endringer. De ansatte likeså. Ved sine anbefalinger og valg på vegne av gjesten er de i stor grad med på markedstilpassingen.

Du som eventuelt er leder har også dine oppgaver å løse i tider som disse. Oppgaver som kanskje har et annet innhold enn det du er vant med fra de såkalte gode tider. For selv om gjestene i store perioder glimrer med sitt fravær, er det viktig å holde moralen oppe, å gi oppmuntringer og å informere om hva som gjøres for å bedre situasjonen. La for all del ikke nederlagstemningen råde. Negativ omtale i mediene er selvforsterkende og hvis alle, både ledelse og ansatte er fokusert på det negative, som at nå går alt så mye verre, vil det påvirke stemningen i bedriften negativt. I den ytterste konsekvens kan det bety slappere service, slappere matkvalitet, i det hele tatt et slappere totalprodukt. Og det har du neppe råd til å la skje i tider som disse.

Jan H. Amundsen
Ansvarlig redaktør - Apéritif

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder
Ukens drink

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder

Vodka, bjørnebærlikør, vanilje, ananas og lime gjør denne drinken til en flytende kjærlighet-på-pinne.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer
+
Godbiter i pollisten

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer

Savennières er en av vinverdenens skjulte perler som også lagrer veldig godt.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser
+
Ukens vin

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser

Og disse utgavene fungerer like godt hjemme en høstkveld som i Hellas om sommeren.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Spesialpol brennevin: Lek med røyk og fat gir imponerende uttelling
+
Tester

Spesialpol brennevin: Lek med røyk og fat gir imponerende uttelling

Det er en overvekt av whisky - med ulik grad av røyk og fatkombinasjoner blant nyhetene i spesialpolet - og det er vel det folk vil ha. I hvert fall nå som det nærmer seg jul.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder
Ukens drink

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder

Vodka, bjørnebærlikør, vanilje, ananas og lime gjør denne drinken til en flytende kjærlighet-på-pinne.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer
+
Godbiter i pollisten

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer

Savennières er en av vinverdenens skjulte perler som også lagrer veldig godt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Madeira på en helt annen og like fullt unik måte
+
Godbiter i pollisten

Madeira på en helt annen og like fullt unik måte

Tørr bordvin fra Madeira vekker stadig større interesse – og denne er et strålende bevis på hva øya langt ute i havet kan by på.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Knallkjøp fra Bordeaux' østside
+
Ukens vin

Knallkjøp fra Bordeaux' østside

5 år gammel bordeaux til 189,90 kroner som også smaker veldig godt er ikke hverdagskost. Spesielt ikke når den kommer fra en slik familiehistorie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

MASTERCLASS BEINSPIRED: Hugel & Fils
Matkurs og vinkurs
Masterclass BEINSPIRED

MASTERCLASS BEINSPIRED: Hugel & Fils

På BEINSPIRED 2026 kan du få smake 5 flotte franske viner. Her er det begrenset antall plasser, så sikre deg dine billetter nå!

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser
+
Ukens vin

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser

Og disse utgavene fungerer like godt hjemme en høstkveld som i Hellas om sommeren.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her