test

Denne uken er det ikke vin men cognac vi konsentrerer oss om. Og ikke mindre enn en potensiell bestselger som byr på svært høy kvalitet til svært gunstig pris. Det er heretter ingen grunn til å kjøpe cognac verken på systemet eller på tax free.
23 Januar 2002 - 09:30

Jon Bertelsen Symphonie XO Roc de Bagatelle (varenr. 13870, kr 359,20) er ikke bare billigste XO-cognac i polets basisliste (den gikk ned 37 kroner på grunn av avgiftsreduksjon før den ble lansert!) men også en meget godt sådan. Duften er først og fremst fruktig med dominans av sitruselementer som appelsinskall men også fatkrydderet er langt fremme. I munnen er den rund og bløt, nyansene fra duften kommer igjen, og ettersmaken er overraskende lang og delikat.

Ikke så rart for mannen bak resepten som gir navn til produktet er landets fremste cognackjenner og en av de mest kresne. Bertelsen tar hyppig til orde mot cognacprodusentenes bruk av billige tilsettingsstoffer som karamell og trearomaer som er med på å forflate og ensrette smaken. En tendens han mener er kommet altfor langt i Norge som ligger helt i verdenstoppen hva cognackonsum gjelder.

Med hans nye XO Roc de Bagatelle får du altså et helt rent produkt. Men i motsetning til hvilken policy Bertelsen følger for sine øvrige cognacer, er denne en blanding av flere årganger. Mens 70 prosent er cognac fra 1988 fra den faste samarbeidspartneren Léopold Gourmels kjellere, er de resterende 30 prosentene innkjøpt cognac som har godgjort seg i enda lengre tid i forskjellige kjellere i underområdet Grande Champagne.

En annen forskjell er at den innkjøpte cognacen er modnet i såkalte toastete fat, det vil si fra som er brent innvendig, en teknikk som benyttes mye innen vin- og brennevinlagring for å gi produktet en ekstra smaksdimensjon. Toasting gjøres aldri hos Gourmel som for øvrig henter råstoffet til sine cognacer fra håndplukkete parseller med hvit kalkjord med grus på til sammen 36 hektar i Fins Bois, som normalt sett ikke regnes å gi noe annet enn ordinær cognac. Gourmels vinmarker er imidlertid av samme kvalitet som de i Grande Champagne.

Men Gourmel er mindre opptatt av den klassiske områdeinndelingen enn av å
gjøre tingene helt etter boka. Hvilket betyr håndplukkete, helt modne druer, best mulig vin for destillering, større aromauttrekk, ingen toasting og altså null tilsetningsstoffer. Bertelsen & co kan dessuten garantere at den innkjøpte cognacen heller ikke er fikset på noen måte.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink