Tina til Chile

Tina Jakobsen fra Engø Gård på Tjøme overbeviste med sitt valg av treretters meny til utvalgte viner fra den chilenske vinprodusenten Santa Rita i årets Santa Rita Gourmet Cup.
24 November 2004 - 12:16

Gresskarbisque med orientals flan, gresskar og sjøkreps til Sauvignon Blanc Reserva 2004, Rapphøne med foie gras og kyllingfarse til 120 Merlot 2003 og sist men ikke minst Kokos og sjokolade i ren passion til Late Harvest Sémillon 2001 plasserte danske Tina Jakobsen fra Engø Gård på Tjøme på toppen av seierspallen i årets Santa Rita Gourmet Cup.

Hun kom foran fire andre unge finalister som var blitt plukket ut på bakgrunn av innsendte forslag til den perfekte tre retters meny til de tre nevnte vinene fra den chilenske produsenten Santa Rita. Oppgaven er ikke så lett som den kan synes siden hvitvinen er kraftig og ganske alkoholrik, merlot'en som skulle matches med vilt er saftig og bløt og dermed ikke så kraftig. Det er heller ikke dessertvinen.

Tina hadde imidlertid sterk konkurranse fra de andre finalistene som leverte solide menyer og det var dermed ingen lett oppgave for juryen som bestod av Harald Osa, Holmenkollen Restaurant, fjorårets vinner Ulf Wadenstrøm, Dyna Fyr, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Teo Geer, Santa Rita Scadinavia og Cristobal Duke, Santa Rita Europa.

Tina som var den eneste kvinnelige finalisten, er en særdeles vininteressert kokk og synes ikke oppgaven var for vrien. - Det første jeg gjorde var å smake på vinene og finne ut hvilke råvarer de passet til. Da falt brikkene raskt på plass. Men jeg har deltatt i flere kokkekonkurranser, og dette er noe av det mest krevende en kokk kan være med på, forteller hun og fortsetter:

- Det er supert å være jente og vinne blant så mange dyktige gutter. Det er mange flinke kvinnelige kokker, men mennene har kanskje mer av et konkurranseinstinkt, undrer vinneren.

Til våren skal Tina reise til Chile og lage vinnermenyen for vinfolk og chilenske journalister.
- Vi håper å kunne arrangere verdensmesterskap i Santa Rita Gourmet Cup i Chile i 2006. Det finnes ikke tilsvarende konkurranser, sier Europa-sjef i Santa Rita, Cristobal Duke.

Nå holdes konkurransen med nasjonale finaler i flere land, og det er sjette året gourmet-konkurransen ble holdt i Norge, ett av pionerlandene i Santa Rita Gourmet Cup. Målet med konkurransen er å heve kunnskapsnivået om vin blant kokkene slik at restaurantgjestene får en bedre totalopplevelse.

Kokker fra 3000 norske restauranter ble tidligere i høst invitert til å delta, og nivået blant de fem finalistene var høyt. - Nivået blir høyere og jevnere for hvert år. Det er viktig at kokker oppmuntres til å lære mer om mat og vin i kombinasjon, sier juryformann Harald Osa.

Finalistene:
Vinner: Tina Jakobsen, Engø Gård, Tjøme

Delt andreplass:
w Arnt Skjerve, N.B. Sørensens Dampskibsexpedition, Stavanger.
w Jørgen Koldrup, Kreativ Catering, Oslo.
w Egil Ohm, N.B. Sørensens Dampskibsexpedition, Stavanger.
w Jim Ryun Vatland, Den Norske Ambassade, Stockholm.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.