Tirsdag 18. september - Smak Portugal på flaske - smak 100 år gammel vin

Vi utvider smakingen til å omfatte hele 15 viner. Deriblant en Muscatel Setubal 1900 som koster hele 3168 kroner på polet. Alt fra Portugals mest suksessrike vinprodusent, José Maria da Fonseca Successores som ledes av to brødre hvis viktigste våpen i kam
20 August 2001 - 21:36

Se på all den gode vinen du skal smake:

Periquita 1998
Periquita 1999
Periquita 2000 Denne får vi smake hvis vinmakeren mener at den er moden nok
Periquita Classico 1994 kr. 176,-
Periquita Classico 1995 kr. 176,-
Primum 1998 kr. 126,-
Primum 1999 kr. 126,-
Primum 2000. Hvis vinmakeren mener den er moden nok. Ett nytt og spennende produkt fra Fonseca, der de bruker de beste druevariantenen fra årgangen.
Pasmados 1998  kr. 123,-
Septimus 2000
Vinya 1999
Muscatel Setubal Alambre 1997 kr. 149,50
Moscatel de setubal er en dessertvin som produseres i Portugal i Setubal Península sør for Lisboa.
Muscatel Setubal Alambre 20YO kr. 249,-
Denne Moscatellen er en blanding av forskjellige årganger der den yngste er minimum 20 år.
Muscatel Setubal 1900 kr. 3168,-
Denne legendariske årgangen finnes kun få flasker igjen av. Ble tappet på flaske i 1955. Edle dråper som er ren nytelse.

Vi våger å påstå at dette blir en unik smaking.

- Vi er svært opptatt av å bevare Portugals særpreg i våre viner. Derfor er vi ikke særlig glade i å benytte utenlandske druetyper. Vi gjør det imidlertid på vår måte og tilsetter en liten andel av det være seg cabernet sauvignon eller chardonnay. Slik endres ikke vinens særpreg. Det tvertimot understrekes. Dermed kan vi ikke beskyldes for å kopiere vinstiler fra andre land. For øvrig en trend som har bredt seg i Portugal i samme tempo som "importen" av australske ønologer, forteller Domingos Soares Franco til Apéritif.

Han er lillebror og vinmaker i familieimperiet J. M. da Fonseca Successores, Portugals største innehaver av vinmarker, i alt 500 hektar. Storebror heter Antonio Soares Franco og er ansvarlig for å selge produktene broren lager. Og det gjør de godt. Mer enn to millioner flasker vin skipes årlig ut fra Azeitão på Setúbal-halvøya sør for Lisboa.

Seminaret er avholdt

Dato: 18. september
Klokkeslett: 19.30 til ca. 21.30
Sted: Oslo Militære Samfund
Pris: 375 inkl. mva.

Svar på spørsmål stilt under smakingen:
-Hvorfor har Fonseca vinmarker kun i Alentejo-området?
Svar: Fonseca har faktisk nå tilegnet seg vinmarker i både Dão og Douro. Dessuten skal de starte produksjon av Portvin.

-Det ble diskutert en lokal hvit drue Fonseca benytter, med samme karakteristikker som chardonnay-druen har. Hva heter denne, og hvordan benyttes den?
Svar: Druen heter "viosiñho" og er altså en lokal druesort. Når denne druen kommer i fat, tiltar den de samme karakteristikker som chardonnay. Druen benyttes imidlertid ikke alene, men inngår i en mix med andre druesorter.

-Lagringen av Periquita Classico 1994 og 1995; hvordan ble disse vinifisert, hva var forskjellen i lagringen hos produsent, og hvor lenge kan den lagres?
Svar: (Vi venter på tilbakemelding fra produsenten).

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl