Ukens drink

Fashion by *ism

Den ultimate nyttårsdrinken
Foto: (Julie H. Amundsen)

Den ultimate nyttårsdrinken

Denne vrien på en Bellini er et solid farvel med et for mange utfordrende år. Ta av munnbindet og nyt disse forfriskende og samtidig komplekse munnfullene.
30 Desember 2020 - 13:20

Nyttårsaften er dagen i året man alltid skåler med bobler for å hilse det nye året velkommen. I år kommer mange av oss til å være enda mer glade for å gå inn i et nytt år enn før.

Hva er vel ikke mer på sin plass enn en klassisk musserende cocktail? Mer tidløs enn Bellini blir en slik drink ikke, men vi må jo lage vår egen vri.

Utgangspunktet for en klassisk Bellini er den italienske tradisjonen med å marinere fersken i hvitvin. I en Bellini kombineres derfor ferskenpuré  med prosecco.

Drinken ble oppfunnet av Giuseppe Cipriani ved Harry's Bar i Venezia. Året var 1945, 14 år etter han åpnet den lille baren ved Grand Canal.

Baren har vært en møteplass for utallige kjendiser opp gjennom årene og en selvskreven turistattraksjon for drink entusiaster siden den åpnet.

Dessverre er den nå stengt, men ryktene sier at den legendariske baren skal åpne igjen med hjelp fra nye investorer. Denne oppskriften vi skal bruke finnes også på *ISM, og der kaller vi den Fashion.

Vå vri inneholder både fersken- og aprikoslikør, samt plommesake (umeshu) som fylles opp med champagne. Noen av disse ingrediensene er kun tilgjengelig for oss som jobber bak baren,.

Og siden du er avhengig av å kjøpe dine ingredienser på polet, har vi listet opp noen alternativer til likør i oppskriften. Siden det ikke er tid til å bestille, er det kun noen ingredienser som er tilgjengelig i mange polutsalg og det er disse:

Bols Peach

Ninki-Ichi Umeshu

Cointreau

Koskenkorva Peach

Ved å følge oppskriftens alternative løsninger, er vi sikre på at du finner en god og smaksrik kombo for din nyttårsfeiring.

Lag din egen drinkoppskriftsamling med vår gratis tjeneste

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Fashion by *ism drinkoppskrift

Fremgangsmåte

Hell likørene og sake i champagne glasset, fyll opp med kald champagne, og rør lett om. Legg i sitronzest.

Tips:

Dersom du ønsker å bruke noe annet enn champagne, anbefales noe tørt som f.eks. cremant eller annen musserende. Anbefaler å holde unna prosecco i denne da det kan bli litt for søtt.

Tips:
Dersom du ikke har umeshu tilgjengelig, kan du droppe denne og ta 20 ml av hver likør i stedet, eller ev. bruke 10 ml Cointreau som alternativ dersom du liker mer sitrus.

Tips:
Dersom du må nøye deg med de tre øverste alternativene - som alle er å finne i mange polutsalg, bytter du ut aprikoslikøren med Cointreau

Alternative råvarer som kan kjøpes på polet:

Bols Peach

Ninki-Ichi Umeshu

Cointreau

Koskenkorva Peach

Bott Frères Crème de Pêche

Giffard Crème de Pêche

Giffard Abricot de Roussillon

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Chris Grøtvedt, *ism

Vurder oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.