Ung matkunstner

Elise Bratteng Rønning er 21 år gammel. Men hun er allerede med på kokkelandslaget sammen med 11 toppkokker. Dessuten reiser hun snart til Japan for Yrkeslandslaget.
29 Oktober 2007 - 15:19

Yrkeslandslaget har i motsetning til kokkelandslaget en aldersgrense oppad på 22 år. I WorldSkills skal hun dessuten arbeide selvstendig og ikke sammen med andre kokker. Så i tillegg til alderskravet i WorldSkills, blir det også en annen konkurranseform.

Elise er fra Utskarpen, og det var på Kongsveien vg skole i Mo i Rana hun tok vk-1 kokkelinjen. Hun fullførte læretiden på Hotell Britannia i Trondheim for et år siden og arbeider fortsatt på samme sted.

- Dette er en fin læreplass. Her finnes alle typer kjøkken - kaldmat, a la carte og konditori. Egentlig hadde jeg tenkt å ta hotellhøyskole i Sveits, men da jeg kom inn på kokkelandslaget ble planene endret. Skolen kan jeg ta senere. Denne sjansen kommer ikke så lett igjen, sier hun.

Mye trening
Annenhver helg er hun i Oslo og trener sammen med kokkelandslaget. Dette har hjulpet henne mye i forberedelsene til WorlSkills. Men hun har også et treningsopplegg sammen med Svein Magnus Gjønvik.

Han har ansvar for treningen hennes fram mot WorldSkills og er ekspert og sjefsdommer under konkurransen i Japan. Treningen gjennomfører hun på Britannia i og utenfor arbeidstiden.

Kort tid
- Det er kort tid på oppgavene i WorldSkills. Men jeg tar tiden på hvor lang tid ting tar, og det er viktig å ha lister over gjøremål og bestanddeler. Jeg reiser heller ikke til Japan for å lage noe helt nytt. Vi trener på alt før jeg reiser, sier hun.

Overraskelser
Men hun får også overraskelser under WorldSkills. En av oppgavene der er en mystery basket som deltakerne ikke får kjenne innholdet i før konkurransedagen. De kan supplere med råvarer fra et felles bord og skal da komponere, produsere og anrette en tre-retters middag på 5,5 timer.

- Det er der vi skiller klinten fra hveten, sier sjefsdommeren.

Syv moduler
- Konkurransen er delt inn i syv moduler, som bedømmes etter hver modul. Det er bare "mystery basket" som er på 5,5 timer. De seks første oppgavene skal løses på 2,5 timer og omfatter temaer som fi sk, fjørkre, fingermat, dessert, en nasjonal rett fra Japan og en vegetarrett.

Forskjellige soner
- Kjøkkenet er delt inn i tre adskilte soner, og det er et dommerteam i hver sone. Dette er nytt i år, og dommere fra en sone skal blindsmake og bedømme i en annen sone.

- Av erfaring vet jeg at det alltid dukker opp overraskelser både når det gjelder råvarer og utstyr. Men Elise har den egenskapen at hun kun ser løsninger - aldri problemer. Jeg har derfor tro på at hun skal gjøre det bra i WorldSkills, sier Svein Magnus Gjønvik.

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.