Verdens sterkeste brennevin

I hard konkurranse med nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker, er Smirnoff kåret til verdens sterkeste merkevare.
Redaksjonen
12 Mai 2006 - 16:43

Det er verdisettingsselskapet Intangible Business som nylig har gjennomført en undersøkelse på nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker for å komme frem til de hundre sterkeste merkevarene i verden. I den sterke konkurransen var det Smirnoff som ble rangert som den sterkeste merkevaren av samtlige. Ifølge Intangible Business vant Smirnoff blant annet på grunn av at den over hele verden serveres på nesten alle tenkelige steder med sjenkebevilling.

Selskapet uttalte også at den virkelige makten til det velkjente vodkamerket og de andre topplasserte produktene ligger i at de skaper verdi for eieren. Det selges på verdensbasis 22 millioner kasser med Smirnoff hvert år, hvorav 618 000 kasser i Norge alene. Vodkaen som ble relansert i Paris etter den russiske revolusjonen, lages i dag etter de samme strenge reglene som originalen og etter en trippel destilasjon blir vodkaen filtrert ti ganger.

Smirnoff eies av selskapet Diageo, som foruten å ha hele tre merker på topp-ti listen (Johnnie Walker, nr 3, og Bailey's, nr 10), også ble kåret til det ledende eierselskapet foran Baccardi Martini, Pernod Ricard og LVMH.

Det er brennevinsmerker som utmerker seg på topp ti listen - vi må helt ned til 18. plass for å finne champagnehuset Moët & Chandon, fulgt av amerikanske Gallo på en 20. plass. Har du lyst til å se hvordan dine favorittmerker hevdet seg kan du se hele undersøkelsen her.
 
Les mer om andre typer brennevin i vår store seksjon som du finner her, eller finn din favorittdrink i Apéritifs Bartender.
 
Verdens ti ledende merkevarer for vin- og brennevin er:
1. Smirnoff
2. Bacardi
3. Johnnie Walker
4. Martini
5. Stolichnaya
6. Hennessy
7. Jack Daniels
8. Absolut
9. Ballantines
10. Bailey's
 
Merkevarene ble bedømt etter åtte kriterier:
1. Markedsandel
2. Merkevarens vekst (prognoser basert på ti års historiske data og fremtidige trender)
3. Prisposisjonering
4. Merkevarens utbredelse I det globale markedet
5. Kjennskap til merkevaren
6. Merkevarens relevans - evnen til å assosiere med market og villighet til å kjøpe dette
7. Merkevarens historiske posisjon i samfunnet
8. Konsumentens oppfattelse av merkevaren

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

7 spanske viner til en fristende 5-retters meny med sesongens beste råvarer
Matkurs og vinkurs
Winedinner 26. februar i Oslo

7 spanske viner til en fristende 5-retters meny med sesongens beste råvarer

Den 26. februar kan du bli med på en unik mat og vinopplevelse. Familia Zabala Martinez henter frem 7 deilige viner og Klosteret disker opp med en 5-retters meny.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her