Verdens sterkeste brennevin

I hard konkurranse med nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker, er Smirnoff kåret til verdens sterkeste merkevare.
Redaksjonen
12 Mai 2006 - 16:43

Det er verdisettingsselskapet Intangible Business som nylig har gjennomført en undersøkelse på nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker for å komme frem til de hundre sterkeste merkevarene i verden. I den sterke konkurransen var det Smirnoff som ble rangert som den sterkeste merkevaren av samtlige. Ifølge Intangible Business vant Smirnoff blant annet på grunn av at den over hele verden serveres på nesten alle tenkelige steder med sjenkebevilling.

Selskapet uttalte også at den virkelige makten til det velkjente vodkamerket og de andre topplasserte produktene ligger i at de skaper verdi for eieren. Det selges på verdensbasis 22 millioner kasser med Smirnoff hvert år, hvorav 618 000 kasser i Norge alene. Vodkaen som ble relansert i Paris etter den russiske revolusjonen, lages i dag etter de samme strenge reglene som originalen og etter en trippel destilasjon blir vodkaen filtrert ti ganger.

Smirnoff eies av selskapet Diageo, som foruten å ha hele tre merker på topp-ti listen (Johnnie Walker, nr 3, og Bailey's, nr 10), også ble kåret til det ledende eierselskapet foran Baccardi Martini, Pernod Ricard og LVMH.

Det er brennevinsmerker som utmerker seg på topp ti listen - vi må helt ned til 18. plass for å finne champagnehuset Moët & Chandon, fulgt av amerikanske Gallo på en 20. plass. Har du lyst til å se hvordan dine favorittmerker hevdet seg kan du se hele undersøkelsen her.
 
Les mer om andre typer brennevin i vår store seksjon som du finner her, eller finn din favorittdrink i Apéritifs Bartender.
 
Verdens ti ledende merkevarer for vin- og brennevin er:
1. Smirnoff
2. Bacardi
3. Johnnie Walker
4. Martini
5. Stolichnaya
6. Hennessy
7. Jack Daniels
8. Absolut
9. Ballantines
10. Bailey's
 
Merkevarene ble bedømt etter åtte kriterier:
1. Markedsandel
2. Merkevarens vekst (prognoser basert på ti års historiske data og fremtidige trender)
3. Prisposisjonering
4. Merkevarens utbredelse I det globale markedet
5. Kjennskap til merkevaren
6. Merkevarens relevans - evnen til å assosiere med market og villighet til å kjøpe dette
7. Merkevarens historiske posisjon i samfunnet
8. Konsumentens oppfattelse av merkevaren

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten
+
Godbiter i pollisten

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten

Det som gjør dem så spesielle er at de er laget av druer som kunne vært brukt til den letteste sherrystilen, men uten spritforsterkning.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm
+
Ukens vin

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm

Med en pris på 189,90 er den blitt en «go-to»-vin for mange på jakt etter noe som både er rimelig og ikke minst godt.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner
+

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner

Aponiente har ikke bare tre Michelinstjerner, men er også verdens mest bærekraftige restaurant som vekker oppmerksomhet langt utenfor Spanias grenser, og ikke bare for maten.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Grappakongen Poli tenker nytt - igjen
+

Grappakongen Poli tenker nytt - igjen

Ikke bare startet Poli ginbølgen i Italia, de har også laget whisky – nok en gang i en klasse for seg. Men grappa er fortsatt hjertebarnet.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten
+
Godbiter i pollisten

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten

Det som gjør dem så spesielle er at de er laget av druer som kunne vært brukt til den letteste sherrystilen, men uten spritforsterkning.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm
+
Ukens vin

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm

Med en pris på 189,90 er den blitt en «go-to»-vin for mange på jakt etter noe som både er rimelig og ikke minst godt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Suppe med søtpotet og ingefær er for medisin å regne
Dagens rett

Suppe med søtpotet og ingefær er for medisin å regne

I dag serverer vi en rykende het, aromatisk og kremet søtpotetsuppe som får varmen til å bre seg i kroppen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner
+

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner

Aponiente har ikke bare tre Michelinstjerner, men er også verdens mest bærekraftige restaurant som vekker oppmerksomhet langt utenfor Spanias grenser, og ikke bare for maten.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her