Vil jobbe med barn

Mesterkokken Odd Ivar Solvold vil lage kokebok og kanskje TV-program om mat for og med barn.
01 April 2009 - 18:00

Han inviterer 12-14 åringer som har lyst til å søke om gratis plass i en to dagers FoodCamp på Midtåsen.

Midtåsen vil bli både kjøkken og overnattingsplass for 10 ungdommer i alderen 12-14 år når FoodCampen er i gang.

Odd Ivar Solvold vil ha mat inn i samfunnsfag på skolen. For å få til det, vil han ha barn inn på Midtåsen.

Vil coache barn
- Delmålet med satsingen rundt Geir Skeie i Bocuse d'Or er i mål, med særdeles hyggelig resultat. Nå vil jeg bruke fokuset rundt verdensmesteren til noe mer matnyttig enn en statue. Vi må bruke verdien av VM-gullet ut i samfunnet. Jeg er lei av å coache verdensmestere. Nå vil jeg coache barn, sier Solvold til Sandefjords Blad.

Mat i skolen
I den anledning starter han en FoodCamp på Midtåsen 2.-3. mai der 10 barn skal lage en kokebok sammen med Solvold.

- Det var et enstemmig stortingsvedtak i 2005 om å innføre gratis skolemat, men ingenting har skjedd. Måltidet må inn i skolen. Vi har en unik mulighet i Sandefjord, i og med at Midtåsen ligger der som et sted for alle. Nå vil jeg at vi tar ansvaret og får fokus på saken, sier han.

Gratis
- FoodCampen er gratis, og barna trenger ikke ha kunnskaper om matlaging, men bør være interessert. De må fylle ut søknadsskjema på nettet der de skriver litt om hvorfor de bør få være med, hva slags mat de liker og hva de ikke liker. Gruppen vil jeg selv sette sammen, sier han.

Ti utvalgte
- Fredagen skal vi lage mat til fredagskos, småfester og sammenkomster som barn i denne alderen liker å ha. Forhåpentlig vil alle barna også sove over på Midtåsen, slik at vi blir en fin gjeng. Lørdag blir det forskjellige frokoster og lunsjer før vi avslutter med en festmiddag på deres premisser, sier han.

På sikt håper Solvold at FoodCamp kan bli en landsomfattende bevegelse.

- Ikke for å lage kokebok hver gang, men for å skape en happening rundt barn/ungdom og mat. Jeg allierer meg med kokkevenner og tror dette blir et morsomt og viktig prosjekt, sier Solvold.

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Pannestekt skrei med tomat og løk

Pannestekt skrei med tomat og løk

Om det er skrei eller torsk du velger, så blir den saftig og mettende med denne enkle tilberedningen.