21. november i Oslo - Santa Rita Gourmet Cup 2005

Bli med på en unik opplevelse. Denne helaftenen i Oslo 21. november blir spekket av innhold, med kokkekonkurranse, vinseminar og gourmetmiddag.
31 Oktober 2005 - 12:20

Santa Rita Gourmet Cup er en internasjonal kokkekonkurranse som arrangeres for syvende gang i år. Konkurransens mål er å heve kunnskapsnivået om vin blant kokkene slik at restaurantgjestene får en bedre totalopplevelse. I høst ble kokker fra 3 000 norske restauranter invitert til å delta i den store konkurransen, og nå er de fem finalistene klare. Vinneren reiser til Chile der han vil tilberede vinnermenyen for Santa Ritas ledelse. Vinmaker Carlos Gatica, som er ansvarlig for Santa Ritas vinfremstilling i Lontué, kommer til Oslo for å lede oss gjennom deres spennende viner.

I år kan du altså være med på:
• kåringen av årets norske vinner i denne internasjonale konkurransen
• smake hele ni av Santa Ritas fremragende viner
• få servert vinnermenyen fra 2004

Alt skjer i Gamle Logens ærverdige saler - midt i Oslo sentrum.

Tina Jakobsen, som har sitt daglige virke på Engø Gård, gikk av med seieren i fjorårets konkurranse. Hennes fabelaktige treretters meny vil vi få servert denne kvelden. Tina er en av landets ledende unge kokker og har flere meritter å vise til, bla. topplassering i Moreau Fish Dish Award 2005 samt Young Chef of the Year 2003.

Santa Rita er en Chiles eldste vinprodusenter. Allerede i 1805 ble vinkjelleren etablert i Maipo-dalen, og kalles i dag "Frihetskjelleren" etter eiernes engasjement i Chiles selvstendighetskamp mot spanjolene. Helt fra starten av har Santa Rita satt begrepet kvalitet i høysetet. Ønologer fra Frankrike ble på et tidlig tidspunkt rådført for å sikre vinens kvalitet, og de hentet sågar drueplanter fra Frankrike hjem til Chile - ingen liten operasjon på 1800-tallet.

Santa Rita dyrker vindruer i fem forskjellige områder: Maipo-, Casablanca-, Leyda-, Maule-, Apalta- samt Rapel-dalen. Huset dyrker en rekke druetyper i de forskjellige områdene, der hovedvekten ligger på Cabernet Sauvignon, Camenère, Merlot, Syrah, Chardonnay og Sauvignon Blanc. Det dyrkes også mindre kvanta av bla. Petit Syrah, Cabernet Franc, Riesling, Viognier og Malbec for å kunne komponere mer komplekse viner. Vinifikasjonen er ivaretatt av Santa Ritas to sjefsønologer, Cecilia Torres og Andrés Ilabaca, som begge i en årrekke har stått for utviklingen av Santa Ritas kvalitetsviner.

Kveldens omfattende program er som følger:
• klokken 18.00: Vinseminar: Oppdag Santa Ritas store portefølje - vi blir geleidet gjennom seks av deres viner samt deres fargerike historie av vinmaker Alejandro Wedeles.
• klokken 19.30: Apéritif
• klokken 20.00: Gourmetmiddag: Tina Jakobsens vinnermeny fra 2004 med tilhørende viner vil bli servert.

Ta med deg dine venner og delta på årets høydepunkt.

FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="meldpaa">Meld deg på her (klikk)

MENY
Santa Rita Gourmet Cup 2005
Gamle Logen
21. november 2005
Apéritif
Santa Rita Rosé 2004
Gresskarbisque med orientalsk flan, gresskar og sjøkreps
Santa Rita Reserva Sauvignon Blanc 2004
**
Rapphøne med foie gras og kyllingfarse
Santa Rita 120 Merlot 2003
Kokos og sjokolade i ren passion
Santa Rita Late Harvest 2001
****
Tina Jakobsens vinnermeny - Santa Rita Cup 2004

Dette er vinene vi får smake under seminaret:
• FIXME: not implemented embed type for object type bottle: <embed OBJECT_ID="71763" CLASS="embedded_bottle" VIEW="embedded_bottle" ID="embedded_bottle_71763" BOTTLEVIEW="2"> (magnum)

Til middagen (vinnermenyen 2004) skal vi drikke:

Dette arrangementet er nå avholdt.

Tid: 21. november 2005 kl. 18.00 (til 23.30)
Pris: kroner 975,- inkl. mva
Sted: Gamle Logen,
Grev Wedels Plass 2, 0154 Oslo.

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 211105. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 17.11.05 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.