Alle følger Hellstrøm ut døra

Samtlige ansatte på Bagatelle har sagt opp. Denne saken har ingen ting i media å gjøre sier Underthun ved Feinschmecker.
07 Desember 2009 - 21:57

De ansatte fikk tilbud om å gå med én måneds oppsigelsestid om de ønsket det, skriver Dagens Næringsliv (DN).  Samtlige av de ca 20 som arbeider der skal ha takket ja til tilbudet.

Ikke vanskelig med ny jobb

- Vi som jobber her er som en stor familie. Når selve kjernen forsvinner, er det naturlig at alle andre også går, sier restaurantsjef Niklas Johansson, som har vært der i tre og et halvt år, til DN.

Vinansvarlig Mads Kleppe mener at de som arbeider på restauranten er ambisiøse, og neppe vil ha store problemer med å finne seg en annen jobb i bransjen.

- Bagatelle har vært en ledestjerne som unge kokker har siktet mot. Det er utrolig trist at institusjonen forsvinner, sier han til DN.

Kjøkkenets ansikt

Alle de aktørene i bransjen E24 har snakket med mener det vil være nær umulig å skulle fortsette driften ved Bagatelle som om ingenting har skjedd.

- Eyvind Hellstrøm er Bagatelle. Rent teoretisk kan man selvfølgelig fortsette med ny daglig leder, men Hellstrøm har vært kjøkkenets ansikt utad, sa Nicolas Blomgren Facchin, daglig leder ved Oslo-restauranten Le Canard, til E24 på lørdag.

Omsetningssvikt

I høst varslet Hellstrøm at han hadde begynt å bli lei av Bagatelle, og neppe kom til å være der om fem år. Det skulle gå adskillig kortere tid enn som så før han forsvant. Ifølge Hellstrøm selv skyldes avgangen en konflikt med eieren, milliardæren Christen Sveaas.

Bagatelle opplevde en omsetningssvikt på 20 prosent i 2008. Dermed gikk den fra 2 millioner kroner i driftsresultat for 2007, til et underskudd på 1,3 millioner i fjor.

- Restauranter i vår klasse vil aldri tjene de store pengene. Det er veldig kostnadskrevende å drive på dette nivået. Jeg gjør det ikke for pengene, men for kjærligheten til mat, sa Hellstrøm i kommentar til underskuddet i høst.

Burde ryddet opp på bakrommet

Daglig leder Lars Erik Underthun ved Spisestedet Feinschmecker synes ikke Hellstrøms oppsigelse har noe i media å gjøre:

- Jeg mener at Hellstrøm, som er en høyt profilert mediaperson, burde ryddet opp i dette på bakrommet med eieren, og så gått ut i media, sier Underthun til Nettavisen. Han sikter til at Hellstrøm sendte oppsigelsen til DN.

- Det er tullete! Saken har to sider, det er jeg sikker på. Fremgangsmåten til Hellstrøm gjør at eier Christen Sveaas blir sittende vingeklippet tilbake. Det liker jeg ikke, sier han.

Underthun ser ingen grunn til at vi skal gråte over utfallet av denne saken.

- Det er naturlig konsekvens av prosessen, sier Underthun - som ikke vil kommentere hva han tror skjer med Bagatelle videre.

Men ikke alle er enige med Underthun:

Vi trenger Bagatelle

- Det som skjer, er veldig trist. Vi trenger en restaurant av dette kaliber, det er viktig for alle andre stjernerestauranter. Det er viktig for å motivere oss videre, sier daglig leder Nicolas Blomgren Facchin hos Le Canard til Nettavisen.

Le Canard er en av fem restauranter i Oslo-området som har én stjerne i Michelin-guiden.

- Det er synd for Norges restaurantscene, men vi får håpe det kommer noe godt ut av det - at Eyvind starter opp igjen, sier Blomgren til Nettavisen.

Kjøkkensjef Bent Stiansen ved Statholdergaarden er helt enig:

Kun tapere

- Dette er kjempetrist og en stor tragedie, sier Stiansen til Nettavisen.

Han var første nordmann som vant Bocuse d'or i 1993.

Eier Bjørn Svensson ved Restaurant Oscarsgate, som også har en Michelin-stjerne, synes dette er trist:

- Dette tok oss alle litt på sengen. Hellstrøm er jo gudfaren, sier Svensson til Nettavisen.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges
Aspargesoppskrifter

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges

I vår kokebok finnes det i alt 197 oppskrifter med asparges, her er et knippe du må prøve.