Apéritif inviterer til Norges største vinmesse - All verdens vin

I dag søndag, i Oslo Spektrum, åpner Norges til nå desidert største vinmesse der du kan smake flere tusen forskjellige viner og møte produsenter fra hele verden representert ved 40 utstillere. Og selvfølgelig er det Apéritif som arrangerer All verden
14 August 2003 - 12:46

Aldri tidligere er det arrangert en større vinmesse i Norge. Når dørene åpnes klokken 13.00 den 24. august, kan du velge å vrake blant flere tusen forskjellige produkter og smake deg frem til dine favoritter. Siden Vinmonopolet akkurat på det tidspunktet slipper nye produkter, vil Aperitif selvfølgelig gi deg riklig anledning til å smake på godbitene. Som leser av Apéritifs nyhetsbrev får du en hyggelig rabatt, og betaler derfor kun 100 kroner for muligheten til å smake på 10 viner. Alt du trenger å gjøre er å ta med deg en utskrift av nyhetsbrevet vi sender i forkant av messen. Dersom du ennå ikke abonnerer på vårt ukentlige nyhetsbrev finner du påmeldingsmuligheter for dette nedenfor denne artikkelen.

40 utstillere står klar til å vise deg sine produkter og gi deg en grundig orientering hvis du ønsker det. Du vil også møte produsenter fra hele vinverdenen som mer enn gjerne vil øse av sin lokalkunnskap. Dette er vinmessen både for den som kan en del om vin og for den som nylig har oppdaget at vin er noe langt mer enn alkohol.

Har du lyst til å lære mer om det å smake vin, kan du delta på kurset Lær å smake vin med Toralf Bølgen. Bølgen er regnet som en av Norges ledende vineksperter og suksessforfatter av mat- og vinbøker og aktuell med boken Bølgens vin, en bok som tar for seg det helt grunnleggende innen vin. Denne dagen lærer han deg og viser deg i praksis hvordan smake vin og hvordan lettere gjenkjenne ulike druer og vintyper.

Du kan også følge finalen i Nordisk mesterskap for vinkelnere. En spennende finale der deltakerne skal blindsmake både vin og brennevin, besvare spørsmål og servere på scenen.

Program under vinmessen

Vinkurs
Vi følger opp suksessen fra Apéritif
17.00 - 18.00 Lær å smake vin med Toralf Bølgen
18.30 - 19.30 Lær å smake vin med Toralf Bølgen

Nordisk Mesterskap for Vinkelnere
14.00 Finale Nordisk Mesterskap for Vinkelnere
18.00 Du kan prøve deg i blindsmaking
19.00 Nordisk mester kåres

Norges beste vinkart og barmeny
19.15 Norges beste vinkart og barmeny kåres

Praktisk informasjon
Inngangsbilletten koster kr. 150 (kr 100 for deg som leser nyhetsbrevet) og inkluderer et bonghefte som gir deg 10 smaksprøver. Flere bonger kan du kjøpe i messeområdet. Bonger du ikke bruker kan du veksle inn i kontanter.
Smakeglass kr. 50 pr. stk. Leverer du glasset tilbake, refunderer vi 30 kroner.

NB!:
Det er ingen forhåndspåmelding - billetter selges ved inngangen.
Aldersgrense: 20 år.

Åpningstid 13.00 - 21.00

Mandag 25. og tirsdag 26. august arrangeres Norwegian Wine Xpo som er en lukket fagmesse for ansatte i hotell- og restaurantbransjen og vin- og brennevinsbransjen. Det er VBF (Vin- og brennevinsleverandørenes forening) som står bak messen.

Her kan du laste ned messeinvitasjonen (høyreklikk for å lagre)

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.