Hvis du følger våre råd om tilbehør og drikkevarer til, får den helt klart bein å gå på. Siden det er førjulstid, er juleøl og tilhørende akevitt nærliggende forslag, i hvert fall til den klassiske leverposteien.

Du trenger imidlertid et øl med mye maltpreg og  sødme for å møte leversmaken og samtidig klare sødmen i tilbehøret. Borg Juleøl som selges i vanlige butikker, er blant de rikere i denne kategori.en All maltsødmen balanseres av et flott skum og fin bitterhet. Nydelig til smakskraftig kost som dette.

Gammel best

Foretrekker du å kjøpe ditt juleøl på polet, er Aass Juleøl Premium en enda fyldigere match. De to prosentene ekstra alkohol gir enda mer sødme å møte leveraromaene med.

En akevitt som følger opp like godt er gode gamle Gammel Reserve .

Dens sammensatte krydderpreg og gode fylde kombinert med det flotte fatinnslaget balanserer svært godt mot kombinasjonen av lever, bacon og syltet løk. Et sikkert valg.

En morsommere kombinasjon derimot, om enn forbeholdt de virkelige akevittelskerne, oppnås med Simers Bohemens Jul .

Dette er en karvepreget akevitt som har tilbrakt en del år i fat. Resultatet er et meget komplekst brennevin.

I møtet med maten er det denne karvekomponenten, godt støttet opp av fatsødmen, som runder av leverpreget.

Ny vin til posteien

Det er selvsagt fullt mulig å drikke vin til kveldskosen. Men rødvin er faktisk vanskelig i møte med lever. Vinen må være fruktig og ungdommelig i bærpreget samtidig som tanninene må være bløte og syrene behagelig friske, men den må ikke være for lett.

Beaujolais har lange erfaringer med å følge innmatretter siden det er de lokale mattradisjonene i området. Men det må være en beaujolais med mye sødme og god fylde.

Årets nye vin fra Jean-Paul Brun Beajoulais Noveau l'Ancien Vieilles Vignes som ble lansert tredje torsdag i november er i utgangspunktet en meget god kosevin, rund og god med mye søte røde bær og faktisk en veldig god match med leverposteien. Fjorårets utgave av den "ferdige" vinen, Jean-Paul Brun Beaujolais l'Ancien er et vel så godt alternativ og samtidig lettere å få tak i.

Litt restsødme gjør seg

Aller best til leverposteien, enten du velger den ene eller andre krydderblandingen, er en fyldig hvitvin med gode syrer og restsødme.

Weiser-Künstler Enkircher Ellergrub Riesling Spätlese er et godt valg.

En utrolig deilig vin som alene kan virke litt vel søt men som i møtet med kraftige aromaer som lever, bruker den sødmen som brekkstang. En himmelsk kombinasjon som kan nytes når som helst på året.

Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese er bygd over samme lest, men ikke like kompleks. Den er å finne i svært mange polutsalg, noe som er en fordel i denne hektiske førjulstid.

På neste side finner du oppskriften på leverpostei

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.