Drikkeleksikon E

13 April 1998 - 10:56

Edelfäule: (Tyskland) Botrytis Cinerea, edelråte.

Edelzwicker: (Frankrike, Alsace) Betegnelse på vin laget av flere druetyper.

Eiswein: (Tyskland/Østerrike/Canada) Vin laget av druer som plukkes etter den første frostnatten hvor temperaturen har vært lavere enn 7 grader minus. Druene må ikke være botrytisinfiserte. Og innhøstingsdato kan ofte være så sent som i januar, året etter. Volum er selvsagt ekstremt lavt og prisen tilsvarende høy, i hvert fall for vin fra de beste produsentene.

Einzellage: (Tyskland) Betegnelse for en registrert enkeltvinmark. Det finnes over 2500 slike. De enkelte Einzellagen eies oftest av mer enn én vinprodusent.

Elaborado y Anejado Por: (Spania) Laget og lagret for

Eléver/éléveur: (Frankrike) Betenger det å "oppdra" en vin etter at den er ferdig gjæret. Utviklingen skjer ofte i fat.

En primeur: (Frankrike) Betegnelse på vin, spesielt fra Bordeaux, som selges mens den ennå er i fat. I USA og Australia kalles denne måten å selge på futures.

Enoteca: (Italia) Vinbutikk/-bibliotek.

Erbaluce di Caluso (Piemonte, Italia) Tørr, syrlig og noe gressaktig hvitvin fra Erbaluce-druen. Brukes også i tørket form til passitovin.

Erzeugerabfüllung: (Tyskland) Betegnelse for produsenttappet.

Eszencia: (Ungarn) Ultrasøt, sjelden og kostbar vin laget av botrytisinfiserte druer som ikke presses i tradisjonell forstand, men hvor mosten produseres av vekten fra druene. På grunn av det høye sukkerinnholdet bruker slik vin mange år på å gjære ferdig, og oppnår bare noen få prosent alkohol. Aszu Eszencia, den aller søteste nivået av Tokaij-vin,over 6 puttonyos, er mer tilgjengelig

Espum/oso/ante (Spania/Portugal) Musserende.

Esters: Kjemiske komponenter i vinen som sørger for at den lukter noe.

Estufa: Tankene som de enkleste madeiraene varmes opp i for å oppnå den karakteristiske kokte smaken. De beste kvalitetene lagres i eiketønner i godt oppvarmede lokaler. Se også Madeira.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai