Winemakers Dinner 27. juni i Oslo

Start sommeren med de nydeligste champagner til eksklusive råvarer

På Stock er det duket for bobler i ypperste klasse fra Champagne Louis Roederer, Champagne Valentin Leflaive og André Clouet satt til lekre, spesialtilpassede retter.
26 Mai 2022 - 10:25

På Stock restaurant forberedes en av vårens mest eksklusive middager. Midt i en av årets mest hektiske perioder har kjøkkensjef Tord Skaalvik Johnsæter satt sammen en unik og nydelig meny perfekt tilpasset vinene til tre anerkjente champagnehus; Champagne Louis Roederer, Champagne Valentin Leflaive og André Clouet.
Se den lekre menyen nederst i artikkelen.

Champagne Louis Roederer
Champagne Louis Roederer (Foto: Roederer)

Champagnehuset Louis Roederer ble i 1776 grunnlagt i Reims av far og sønn Dubois, og falt 60 år senere – etter noen omveier – i Louis Roederers hender. Louis hadde en visjonærs tilnærming til vinifikasjon og kjøpte opp flere grand cru-vinmarker, i sterk kontrast til det som den gang var normen. Han gjorde seg inngående kjent med de ulike parsellene og deres vekstforhold, og hadde et ledende prinsipp om at all god vin avhenger direkte av jordsmonnets kvalitet. Hans sønn brakte huset til nye høyder da han i 1987 for første gang produserte Cristal etter forespørsel fra Tsar Alexander II, og dermed dannet opphavet til konseptet "Cuvée de Prestige". Denne kvelden får vi blant annet servert deres store, lekre Louis Roederer Brut Vintage 2014.

Se hva Apéritif mener om vinene til Louis Roederer

Champange Leflaive Brut Rose

Valentin Leflaives historie begynner med Leflaive-familien, som i flere århundrer har vært styrt av godt håndverk og kjærlighet til Chardonnay. I 2015 begynte en ny epoke i familiesagaen, denne gangen med en eksepsjonell champagne. I 2020 fikk Valentin Leflaive offisiell godkjenning som Négociant Manipulant, og slo seg ned på splitter ny vingård i Oger, en av de mest prestisjefylte appellasjonene på Côte des Blancs i Champagne. Men det å lage champagne er ikke opp til tilfeldigheter og improvisasjon, og når man kommer fra Leflaive-familien og har strebet etter fortreffelighet i flere generasjoner, kan den endelige champagnen bare bli én ting; eksepsjonell. Vi gleder oss til å smake!

Familiehuset André Clouet har alltid vært en småskalaprodusent som utelukkende lager vin fra egne vingårder. I dag har til sammen åtte hektar av deres parseller den gjeve tittelen grand cru for pinot noir, druen vi stort sett finner i Clouets viner. Clouet produserer viner av svært høy kvalitet, og fokuserer på å utnytte druene og jordsmonnet til dets fulle potensial for stadig å forbedre vinene sine. Vinene har en fruktig, men tørr og velstrukturert stil med tydelig druesort, og med seg denne kvelden har de en av de mer sjeldne godsakene: André Clouet Chalky.

Omgivelsenes kalkholdige jordsmonn kommer godt frem i André Clouet Chalky
Omgivelsenes kalkholdige jordsmonn kommer godt frem i André Clouets vin Chalky. (Foto: André Clouet)

Her kan du lese hva Apéritif mener om André Clouet sine viner

Annika Groven

Annika Groven kommer for å dele sin kunnskap med oss denne mandagen. Annika har mer enn 25 års erfaring fra bransjen, jobber til daglig tett med produsentene som er representert denne kvelden, og er grunnlegger og leder av Christiania Champagne Club, Norges største vinklubb.
Vi gleder oss til å ta imot henne!

Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Ta vare på alle minnene fra denne smakingen

Logg deg inn på Mine sider og gå til Mine kurs. Der finner du en oversikt over alt du får smake denne kvelden. Der ligger alle opplysninger om vinene, og du kan legge inn dine kommentarer og merke de du liker som favoritt. Da har har du alt du har smak av viner tilgjengelig på mobilen til en hver tid. Med andre ord du trenger ingen app.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.