Winemakers Dinner 1. november i Oslo

Eksklusiv Champagnemiddag på Arakataka

Pertois-Moriset tar med seg sine beste Champagner til Arakataka for en eksklusiv middag med et begrenset antall plasser.
06 September 2022 - 12:46

Pertois-Moriset er en liten, men meget anerkjent Champagneprodusent som eier sine egne vinmarker. Startet i 1951 av Yves Pertois and Janine Moriset i Mesnil-sur-Oger. I dag er det barnebarnet Cécile som sammen med sin mann Vincent driver Pertois-Moriset. Huset har alltid vært familieeid og helt uavhengig. De etablerte et helt nytt vineri i 2009 og satser alt på å øke kvaliteten fra år til år.

Hele familien på jobb i vinmarken Foto: Vincent Bauchet

Det å ha sine egne vinmarker er ikke alltid så vanlig i Champagne, hvor det er vanlig å i hvert fall kjøpe en del av druene fra lokale vinbønder. Det å bruke druer fra kun sine egne vinmarker kalles grower-Champagne og blir ofte sett på som et kvalitetstegn.

Vinmarker med elektrisk traktor (Foto: Vincent Bauchet)

Cecile og Vincent driver i dag økologisk, og vil bli 100% sertifisert fra 2024. De ønsker levende vinmarker, slik at jorden har det bedre og druene vokser i sitt naturlige habitat. De er den første grower-produsenten som driver 100 % elektrisk i vinmarken med traktor uten bruk av fossile brensler Målet er at vinene skal gjenspeile jordens mineralitet, og gir alle sine viner ekstra lang lagringstid på bunnfallet. Champagnene til huset kjennetegnes ved at de er friske, komplekse og lagringsdyktige.

Denne kvelden kommer Cécile og Vincent selv til Oslo, kanskje også med en ekstra overraskelse i kofferten. Arakataka har komponert en nydelig meny til de flotte Champagnene. Dette blir en eksklusiv middag med svært få sitteplasser som du ikke vil gå glipp av!

NB:  Bestill sammen med de du vil sitte med. Send en epost til kurs@aperitif.no dersom du vil sitte sammen med noen som har bestilt for seg selv. Ikke møt opp før 10 minutter før kursstart.

Allergi
Vil vi gjøre deg oppmerksom på at dersom du har eventuelle allergier er du nødt til å melde i fra om dette på forhånd. Har du bestilt plass for flere, så står du ansvarlig for å melde i fra til oss om noen i gruppen skulle ha noen form for allergi. Dette vil være en fastsatt meny så vi kan dessverre ikke garantere for at alle allergier kan tilpasses i alle kurs.  Allergier er ikke noe som kan bli gitt beskjed om under middagen.
Eventuelle allergier kan sendes på e-post til kurs@aperitif.no senest en uke i forveien.

OBS: Det er ikke angrefrist på dette kurset, ei heller ved sykdom. Det går heller ikke an å bytte kurs eller dato. Ønsker du å gi dette kurset i gave anbefaler vi å kjøpe et gavekort.

Vinliste Pertois-Moriset_20220906145504.jpg [39.30 KB]
Kveldens viner, meny kommer

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.