Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.
15 Mai 2024 - 15:09

– WorldClass har alltid vært min drøm, men jeg har ikke funnet tiden. Nå var det nå eller aldri, sier Felice Capasso. Dette var ikke hans første konkurranse, han har blant annet vunnet den norske Italicus-finalen. Men ingen andre bartenderkonkurranser har høyere prestisje enn WorldClass.

Deltakere i WorldClass Norway 2024: Szymon Korzeniowski, frilans, Eivind Bergo Berg-Hanssen, Britannia i Trondheim, Magnus Thune, Guilty i Bergen, Marek Novak, Grand Hotel i Oslo, Felice Capasso, Sesto Senso Academy i Oslo, Daniel Pappa, Svanen i Oslo, Emanuele Martucci, og Stavros Patoucheas, begge Sommerro i Oslo. Foto: Diageo/WorldClass

WorldClass i regi av Diageo, regnes som det uoffisielle bartender-VM. Årets norske finale hadde åtte kandidater som gikk gjennom et bredt utvalg oppgaver, og det ble kåret vinnere i tre hovedgrupper.

Felice seiret i to av dem og ble nummer to i den tredje, så nærmere storeslem kan du knapt komme.

Han hadde en klar strategi under den norske finalen i WorldClass, hvor vinneren skal representere Norge i den globale finalen i Shanghai i september:

Respekter basebrennevinet og legg til noe tradisjonelt.

Don Julio Margarita Challenge for the future slike Felice Capasso tolket den. Foto: Diageo/WorldClass

For oppgaven kalt Tanqueray TEN Challenge, laget han en velkomstdrink etter aperitivo-modell som skulle ligne på sitruskomponentene i denne ginen. Kun 20 ml Tanqueray TEN sammen med noen dæsjer fino sherry og bitter orange-likør toppet med hjemmelaget soda og sprayet med einerbærparfyme, ga en forfriskende, elegant og lett drink som han serverte med noe som er typisk for Felices hjemby Napoli, men nå med hans egen vri.

Nemlig grillet squash marinert i 70/30 extra virgin olivenolje og hvitvinseddik lagt lagvis med krydder mellom og servert med en plantebasert krem tilsmakt med Lofoten tangkaviar.  Felice er veganer, så det valget var naturlig for ham.

Oppgaven som ga ham en andreplass var «Don Julio Margarita of the future challenge». Å lage en margarita slik den vil se ut i Norge i 2042 – i forbindelse med cocktailens 100 års jubileum. – Her valgte jeg en annen innfallsvinkel til framtiden enn andre, nemlig klimaendringenes effekt på agavedyrkingen, forklarer Felice. – På grunn av økte temperaturer, vil selv høyereliggende områder gi en mer jordlig karakter, og ikke like fruktige som i dag

Det jordlige brakte han ikke med 20 cl hjemmelaget jordskokklikør – jordskokk er en gammel norsk kulturplante som har en jordlig og vegetal karakter. I tillegg til 40 ml Don Julio Blanco la han til 30 ml stikkelsbærsaft og 5 ml surkirsebærsaft. Drinken ble parfymert med svartpepperspray for å minne om den mer jordlige framtidige agaven

Drinken ble servert med tynne jordskokk-kjeks laget av rester etter likørframstillingen toppet med svart hvitløk-majones og einerbærsalt.

Marek Novak fra Grand Hotel i Oslo vant Don Julio Margarita Challenge. Foto: World Class/Diageo

Den siste oppgaven som han altså vant, var blindsmaking og kunnskapsprøve.

- Jeg mener min bakgrunn som utdanner gjennom mange år har vært essensielt for å lykkes med strategien siden jeg kjenner DNA-et til basebrennevinet – det er viktig og kan aldri bli galt, mener han selv. - Også i blindsmakingene i konkurransen har det vært veldig viktig.

Felice Capasso driver siden 2021 Sesto Senso Academy i Oslo, som legger vekt på å øke kunnskapen om brennevin blant bransjens ansatte gjennom et WSET-sertifisert program. Så langt har han hatt 350 studenter som alle jobber i Norges beste barer. For denne innsatsen ble han årets navn i det norske barmiljøet (bar industry improver) i kåringen BCA 2023.

Hans erfaring bak bardisken inkluderer blant annet Conservatory (nå nedlagt) og The Thief. Felice er som navnet avslører italiensk, nærmere bestemt fra Napoli, og bartenderkarrieren startet mens han gikk på hotellskole og samtidig tok bartenderkurs. Som 18-åring flyttet han til London uten å kunne ett ord engelsk.

Deretter gikk turen til Australia hvor han ble hentet inn av Cipriani Group for å åpne bar og restaurant i Dubai. Siden gjorde han en tilsvarende jobb på Ibiza, så London for en members club. Til Norge og The Thief kom Felice i 2017.

Rett og slett en utrolig god hvitvin for 149,90

Den er dessuten rimeligere i Norge enn andre markeder, og tipp topp følge til sesongens sjømat.

Sensasjonell Michelin-stjernehøst for Norge - dette spiser du på den nye trestjerneren RE-NAA

Aldri har det haglet så mange stjerner på en gang: Tre til RE-NAA, to til Kontrast, en hver til Iris, Bar Amour og Hermetikken.

Har du gode pølser, er det ikke mer enn denne hvitløksausen og noen asparges fra grillen som trengs for høy snadderfaktor

Nå er makrellen perfekt for helgrilling
Grillet makrell med foliebakte poteter appelsin- og vannmelonsalat

Nå er makrellen perfekt for helgrilling

I denne oppskriften har den fått en lett eksotisk krydring samt syrlig og fruktig tilbehør.

By på en lekker salat med stekt laks på toppen

By på en lekker salat med stekt laks på toppen

Laks og grapefrukt er en veldig god kombinasjon og da er det vanskelig å komme unna sauvignon blanc i glasset.

Se alt du kan lage med rabarbra
Oppskrifter rabarbra

Se alt du kan lage med rabarbra

Rabarbra duger til mer enn å dyppes i sukker. Her får du mange gode oppskrifter.

Hva med en pause fra grillingen? Da smaker denne kyllingpannen veldig godt

Hva med en pause fra grillingen? Da smaker denne kyllingpannen veldig godt

Kylling og masse poteter skal nok sørge for å få deg mett også i dag. Likevel er det urter og krydder som står for det meste av smaken.