Gull til Økologiske Norgården

Økologiske Norgården vant gull i Pentawards - den mest prestisjefylte internasjonale konkurransen for pakningsdesign.
Redaksjonen
07 Oktober 2009 - 13:00

Utdelingen fant sted 2. oktober under Brussels Designforum med deltagere fra hele verden. Det er første gang et norsk pakningsdesign vinner gull i denne konkurransen.

750 bidrag
Økologiske Norgården vant prisen i kategorien Mat - fisk, kjøtt, fjærkre. Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok i konkurransen, bl.a. Coca Cola, Procter & Gamble, Sony, og Remy-Cointreau.

Konkurransens formål er å bidra til synliggjøring av god pakningsdesign og kriteriene for vurderingen er kreativitet, merkevareidentitet og teknisk utførelse.

Lansert i mars
Økologiske Norgården ble lansert i det norske markedet i mars i år, som en helhjertet satsing på økologisk fra Nortura. I forkant av lanseringen ble det i samarbeid med reklamebyrået Harpun Euro RSCG gjennomført en grundig prosess for å definere merkeplattformen, og ikke minst utvikle et stringent og moderne design.

- Undersøkelser viste at forbrukerne i hovedsak opplever to barrierer for å kjøpe mer økologisk mat. Det ene er pris, noe vi har kontinuerlig fokus på. Det andre er at produktene er vanskelige å finne i butikk, sier Kjersti Sørby, merkevaresjef i Nortura. - Synlighet i butikk mente vi kunne løses ved produktmangfold og et design som står ut og skiller seg fra andre varer i butikken.

Skiller seg ut
Økologiske Norgården skal være lyst, lett, delikat og moderne og skal gi deg lyst på god mat. Disse verdiene er videreført i designet. Hver pakning består av tre faste elementer: Logoen har med sine orddelinger et moderne preg. Dessuten er fargebruken atypisk for matlogoer og skiller seg derfor ut. Designet suppleres av et grønt element, en urt eller grønnsak som bidrar til å kommunisere at produktet er økologisk.

Etter bare seks måneder på markedet viste tall fra Synovate at Økologiske Norgården har fått en solid plattform blant forbrukerne. Merket er nummer to i markedet hva gjelder kjennskap til økologiske produkter, og scorer best på totalinntrykk.

Viktig bidragsyter
- Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler Sørby. - Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.
Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Alle takker ja til middagsinvitasjon når lammefrikasse er på menyen
Dagens rett

Alle takker ja til middagsinvitasjon når lammefrikasse er på menyen

Klassisk lammefrikasse er enkelt som bare det og noe alle liker. Test ut denne oppskriften.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Laks med appelsinkokt fennikel er så fristende som det føres ut
Dagens rett

Laks med appelsinkokt fennikel er så fristende som det føres ut

Denne lekre lakseretten er også svært lettlaget. Bare prøv denne supre oppskriften.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder
Ukens drink

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder

Vodka, bjørnebærlikør, vanilje, ananas og lime gjør denne drinken til en flytende kjærlighet-på-pinne.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Spesialpol brennevin: Lek med røyk og fat gir imponerende uttelling
+
Tester

Spesialpol brennevin: Lek med røyk og fat gir imponerende uttelling

Det er en overvekt av whisky - med ulik grad av røyk og fatkombinasjoner blant nyhetene i spesialpolet - og det er vel det folk vil ha. I hvert fall nå som det nærmer seg jul.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Alle takker ja til middagsinvitasjon når lammefrikasse er på menyen
Dagens rett

Alle takker ja til middagsinvitasjon når lammefrikasse er på menyen

Klassisk lammefrikasse er enkelt som bare det og noe alle liker. Test ut denne oppskriften.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Laks med appelsinkokt fennikel er så fristende som det føres ut
Dagens rett

Laks med appelsinkokt fennikel er så fristende som det føres ut

Denne lekre lakseretten er også svært lettlaget. Bare prøv denne supre oppskriften.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer
+
Godbiter i pollisten

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer

Savennières er en av vinverdenens skjulte perler som også lagrer veldig godt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser
+
Ukens vin

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser

Og disse utgavene fungerer like godt hjemme en høstkveld som i Hellas om sommeren.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

MASTERCLASS BEINSPIRED: Hugel & Fils
Matkurs og vinkurs
Masterclass BEINSPIRED

MASTERCLASS BEINSPIRED: Hugel & Fils

På BEINSPIRED 2026 kan du få smake 5 flotte franske viner. Her er det begrenset antall plasser, så sikre deg dine billetter nå!

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder
Ukens drink

En rosa drink er som skapt for mørke høstkvelder

Vodka, bjørnebærlikør, vanilje, ananas og lime gjør denne drinken til en flytende kjærlighet-på-pinne.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her