Gull til Økologiske Norgården

Økologiske Norgården vant gull i Pentawards - den mest prestisjefylte internasjonale konkurransen for pakningsdesign.
Redaksjonen
07 Oktober 2009 - 14:00

Utdelingen fant sted 2. oktober under Brussels Designforum med deltagere fra hele verden. Det er første gang et norsk pakningsdesign vinner gull i denne konkurransen.

750 bidrag
Økologiske Norgården vant prisen i kategorien Mat - fisk, kjøtt, fjærkre. Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok i konkurransen, bl.a. Coca Cola, Procter & Gamble, Sony, og Remy-Cointreau.

Konkurransens formål er å bidra til synliggjøring av god pakningsdesign og kriteriene for vurderingen er kreativitet, merkevareidentitet og teknisk utførelse.

Lansert i mars
Økologiske Norgården ble lansert i det norske markedet i mars i år, som en helhjertet satsing på økologisk fra Nortura. I forkant av lanseringen ble det i samarbeid med reklamebyrået Harpun Euro RSCG gjennomført en grundig prosess for å definere merkeplattformen, og ikke minst utvikle et stringent og moderne design.

- Undersøkelser viste at forbrukerne i hovedsak opplever to barrierer for å kjøpe mer økologisk mat. Det ene er pris, noe vi har kontinuerlig fokus på. Det andre er at produktene er vanskelige å finne i butikk, sier Kjersti Sørby, merkevaresjef i Nortura. - Synlighet i butikk mente vi kunne løses ved produktmangfold og et design som står ut og skiller seg fra andre varer i butikken.

Skiller seg ut
Økologiske Norgården skal være lyst, lett, delikat og moderne og skal gi deg lyst på god mat. Disse verdiene er videreført i designet. Hver pakning består av tre faste elementer: Logoen har med sine orddelinger et moderne preg. Dessuten er fargebruken atypisk for matlogoer og skiller seg derfor ut. Designet suppleres av et grønt element, en urt eller grønnsak som bidrar til å kommunisere at produktet er økologisk.

Etter bare seks måneder på markedet viste tall fra Synovate at Økologiske Norgården har fått en solid plattform blant forbrukerne. Merket er nummer to i markedet hva gjelder kjennskap til økologiske produkter, og scorer best på totalinntrykk.

Viktig bidragsyter
- Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler Sørby. - Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.
Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

En klassisk lammestek blir alltid vellykket
Dagens rett

En klassisk lammestek blir alltid vellykket

Mens lammesesongen fortsatt er på topp, benytter vi en hver mulighet til å lage det beste av denne råvaren. Nemlig lammestek.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Nå er sesongen startet: Slik koker du lutefisk
Dagens rett

Nå er sesongen startet: Slik koker du lutefisk

Strever du med lutefiskkokingen? Med denne oppskriften blir resultatet perfekt.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Miks en tropisk paradisstrand med denne drinken
Ukens drink

Miks en tropisk paradisstrand med denne drinken

Denne herlig leskende og tikiinspirerte drinken med masse tropisk smak og rom, får deg til å drømme om et varmere sted enn Norge i oktober.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

To deilige brunelloer på et pol nær deg
+
Godbiter i pollisten

To deilige brunelloer på et pol nær deg

I basisutvalget finnes de faktisk to gode brunelloer fra to gode naboer og til supre priser. Så heldige er vi.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
En klassisk lammestek blir alltid vellykket
Dagens rett

En klassisk lammestek blir alltid vellykket

Mens lammesesongen fortsatt er på topp, benytter vi en hver mulighet til å lage det beste av denne råvaren. Nemlig lammestek.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Nå er sesongen startet: Slik koker du lutefisk
Dagens rett

Nå er sesongen startet: Slik koker du lutefisk

Strever du med lutefiskkokingen? Med denne oppskriften blir resultatet perfekt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Disse 2023-californierne vil overbevise deg en gang for alle
+
Godbiter i pollisten

Disse 2023-californierne vil overbevise deg en gang for alle

Fra denne californiske vinprodusenten kommer det svært pålitelige viner og det til pene priser.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Tenk om alle rimelige bordeauxer hadde vært så god som denne
+
Ukens vin

Tenk om alle rimelige bordeauxer hadde vært så god som denne

For denne spanske vinen som kun koster 194 kroner, er laget av primært bordeauxdruer og er riktig så vellykket.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

By på en smaksrik tacograteng
Dagens rett

By på en smaksrik tacograteng

Denne retten er både smaksrik og lettlaget, og noe alle familiens medlemmer vil sette pris på. Oppskriften får du her.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Miks en tropisk paradisstrand med denne drinken
Ukens drink

Miks en tropisk paradisstrand med denne drinken

Denne herlig leskende og tikiinspirerte drinken med masse tropisk smak og rom, får deg til å drømme om et varmere sted enn Norge i oktober.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her