Gull til Økologiske Norgården

Økologiske Norgården vant gull i Pentawards - den mest prestisjefylte internasjonale konkurransen for pakningsdesign.
Redaksjonen
07 Oktober 2009 - 13:00

Utdelingen fant sted 2. oktober under Brussels Designforum med deltagere fra hele verden. Det er første gang et norsk pakningsdesign vinner gull i denne konkurransen.

750 bidrag
Økologiske Norgården vant prisen i kategorien Mat - fisk, kjøtt, fjærkre. Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok i konkurransen, bl.a. Coca Cola, Procter & Gamble, Sony, og Remy-Cointreau.

Konkurransens formål er å bidra til synliggjøring av god pakningsdesign og kriteriene for vurderingen er kreativitet, merkevareidentitet og teknisk utførelse.

Lansert i mars
Økologiske Norgården ble lansert i det norske markedet i mars i år, som en helhjertet satsing på økologisk fra Nortura. I forkant av lanseringen ble det i samarbeid med reklamebyrået Harpun Euro RSCG gjennomført en grundig prosess for å definere merkeplattformen, og ikke minst utvikle et stringent og moderne design.

- Undersøkelser viste at forbrukerne i hovedsak opplever to barrierer for å kjøpe mer økologisk mat. Det ene er pris, noe vi har kontinuerlig fokus på. Det andre er at produktene er vanskelige å finne i butikk, sier Kjersti Sørby, merkevaresjef i Nortura. - Synlighet i butikk mente vi kunne løses ved produktmangfold og et design som står ut og skiller seg fra andre varer i butikken.

Skiller seg ut
Økologiske Norgården skal være lyst, lett, delikat og moderne og skal gi deg lyst på god mat. Disse verdiene er videreført i designet. Hver pakning består av tre faste elementer: Logoen har med sine orddelinger et moderne preg. Dessuten er fargebruken atypisk for matlogoer og skiller seg derfor ut. Designet suppleres av et grønt element, en urt eller grønnsak som bidrar til å kommunisere at produktet er økologisk.

Etter bare seks måneder på markedet viste tall fra Synovate at Økologiske Norgården har fått en solid plattform blant forbrukerne. Merket er nummer to i markedet hva gjelder kjennskap til økologiske produkter, og scorer best på totalinntrykk.

Viktig bidragsyter
- Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler Sørby. - Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.
Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Old-school rødvinskupp fra Portugal
+
Ukens vin

Old-school rødvinskupp fra Portugal

149,90 er utrolig billig for denne økologiske vinen som representerer en solid tradisjon fra det indre av det portugisiske høyland.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Matprisen 2025: Årets kjøkken er Mortens Kro

Mortens Kro på Gjelleråsen utenfor Oslo har som motto «der maten er go’» - det overbeviste juryen i Matprisen 2025.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Test av beaujolais nouveau 2025: Årets nye vin smaker nok best to uker etter lansering
+
Tester

Test av beaujolais nouveau 2025: Årets nye vin smaker nok best to uker etter lansering

Hvis du har planlagt å smake på den allerede på slippdagen som er 20. november, ikke server den for kald. 2025 er en årgang med tanniner og en viss robusthet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Rekordmange oster i årets VM

Det ble ingen norsk ost i teten av de i alt 5244 påmeldte fra 46 land i årets VM som fant sted i Bern.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Old-school rødvinskupp fra Portugal
+
Ukens vin

Old-school rødvinskupp fra Portugal

149,90 er utrolig billig for denne økologiske vinen som representerer en solid tradisjon fra det indre av det portugisiske høyland.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Matprisen 2025: Årets kjøkken er Mortens Kro

Mortens Kro på Gjelleråsen utenfor Oslo har som motto «der maten er go’» - det overbeviste juryen i Matprisen 2025.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer
+
Godbiter i pollisten

Slike chenin blancer tar alle matmessige utfordringer

Savennières er en av vinverdenens skjulte perler som også lagrer veldig godt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser
+
Ukens vin

Gresk hvitvin er i vinden – til topp priser

Og disse utgavene fungerer like godt hjemme en høstkveld som i Hellas om sommeren.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Blåskjellene blir ekstra gode med mørkt øl
Dagens rett

Blåskjellene blir ekstra gode med mørkt øl

Glem hvitvin til blåskjellene. Denne oppskriften har mørkt øl i både gryte og glass. Kanskje har du allerede testet juleølet, og har noen skvetter, ja, da får du brukt dem her.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Test av beaujolais nouveau 2025: Årets nye vin smaker nok best to uker etter lansering
+
Tester

Test av beaujolais nouveau 2025: Årets nye vin smaker nok best to uker etter lansering

Hvis du har planlagt å smake på den allerede på slippdagen som er 20. november, ikke server den for kald. 2025 er en årgang med tanniner og en viss robusthet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her