Her er årets ølhund

Kristin Krohn Devold får prisen for å ha markedsført norsk øl på DNT-hyttene.
25 Oktober 2013 - 19:38

Kristin Krohn Devold er i dag adm. dir. i NHO Reiseliv, men tittelen Årets Ølhund får hun for å fremmet salg av norsk øl gjennom sju år som generalsekretær i Den Norske Turistforening.

- Øl er en viktig del av norsk kultur, også turkultur, sier Devold. – Ølet smaker aldri så godt som etter en god tur. Det er en viktig del av naturopplevelsen og bør nytes med den aller beste samvittighet, sier hun.

Devold fikk prisen på årets juleølpremiere torsdag kveld, i regi av Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

"Hun er opptatt av å fremme lokal norsk mat- og drikkekultur og ønsker at lokalt øl skal selges over alt der det er mulig og naturlig. Nå er hun er nyslått direktør for NHO Reiseliv og prisen kan ses på som en oppmuntring til fortsatt innsats for ølets sak, altså en klar parallell til fredsprisen til president Barack Obama”, heter det i juryens begrunnelse.

Utmerkelsen Årets Ølhund er innstiftet av Bryggeri- og drikkevareforeningen. Den ble delt tu første gang i 1973 til forfatteren Paul Lorck Eidem. I år feires det altså førtiårsjubileum. Prisen går til " personer som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester".

Tidligere prisvinnere teller bl.a. Gøsta Hammarlund, Ivar Eskeland, Rolv Wesenlund, Jahn Otto Johansen, Odd Børretzen og Lars Peder Brekk. I fjor gikk prisen til tegneserieskaperen Frode Øverli og hans alter ego, Pondus.

Dette er tredje gang prisen tildeles en kvinne og det er 20 år siden forrige gang. Den gang var det visesanger og banjofantom Kari Svendsen som fikk prisen.

- Kristin Krohn Devold er en meget verdig arvtaker og et uttrykk for at øl ikke lenger er en guttegreie, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Den ferske ølhunden følger opp:

- Smaksopplevelser og mangfold i mat og drikke blir en stadig viktigere del av reiselivsproduktet. I Norge har vi også store sesongvariasjoner, der ulik mat og drikke passer til ulike årstider. Derfor er det ekstra stas å få prisen på et arrangement for juleøl, sier Kristin Krohn Devold.

Foto: Hege Ramseng

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink