Bartender’s Choice Awards
Himkok holder koken, Andre til Høyre er i støtet og Pjolter & Punsj gjør det igjen
Foto: (Bartender’s Choice Awards 2018 )

De tre norske barene tok grovt for seg da Bartender’s Choice Awards 2018 ble delt ut.
20 Desember 2018 - 20:18

At Himkok ble kåret til Norges beste cocktailbar kommer kanskje ikke som en overraskelse, gitt barens sterke internasjonale posisjon som nummer 19 på listen Wolrds50BestBars. Heller ikke at baren stakk av med prisen for både baren som har bidratt mest til å forbedre barscenen i Norge og for beste cocktailmeny. Samt ikke minst for beste bartender Maroš Dzurus og beste signaturdrink, nemlig Birch, som er inspirert av nordlandsbunaden. Den lages på følgende måte: Himkoks egen Old Tom gin, bjørkesaft og blank vermut infusert med tørkede bjørkeblader røres på is og siles over i et avkjølt martiniglass sprayet med røykt whisky. Garnityr er egne olivener fylt med Kraftkar-blåmuggost. Intet mindre. Du behøver ikke være norskættet for å bli rørt av denne drinken.

Birch ble introdusert i den forrige cocktailmenyen til Himkok. Men lever som eneste drink videre, ifølge barsjefen Odd Srandbakken. Cocktailmenyen som gjelder nå er minst like norsk, nemlig Hyttetur.

All oppmerksomheten Himkok-teamet har mottatt til tross, er barsjefen både stolt og ydmyk. - Siden Bartender’s Choice Awards er en prisutdeling for barbransjen, betyr disse prisene at vi har mye støtte rundt om i Norge.

Litt lenger opp i gaten for Himkok ligger Annen til Høyre som ble kåret til årets beste nye cocktailbar samt baren med best atmosfære.

Her kan du lese mer om hvorfor denne baren har en slik spesiell atmosfære

Lykkelige vinnere Andre til Høyre-teamet: ,Fv Xuseen Simon-Miskell, barsjef, Alexandra Mateus, head bartender, Magnus Egerdahl Nørsett, founder/eier, Anne Maursetth, founder/eier og Isac Selmer, barsjef. Foto: Bartender’s Choice Awards 2018

Innehaver Anne Maurseth er etter at «sjokket» har lagt seg, svært takknemlig for utmerkelsene. Og kollegaene i første etasje, på restaurant Nemesis, er ikke uventet minst like begeistret for å kunne smykke seg med tittelen beste norske restaurant i 2018. Det var foran følgende andre nominerte: Katla, Lulu, Brutus og Le Benjamin. Dobbelt seier til Youngskvartalet med andre ord.

Folkets barpris gikk til stavangerbaren Pjolter & Punsj. – Det er så utrolig kjekt, sier innehaver Truls Thomsen. – Vi var nominert i fire kategorier, men med så mange sterke oslobarer som motkandidater, hadde vi ingen forventninger. Derfor var det en kjempeoverraskelse.

Det er andre gang han blir så overrasket, for i 2017 ble Pjolter & Punsj kåret til årets beste nye cocktailbar, og det etter bare et halvt års drift.

Truls Thomsen foran. Andre Kvilhaug, Erlend Øverland og bakerst Johan Wendt Olaussen. Tv Andrea Ribeiro. Foto: Bartender’s Choice Awards 2018

Truls forklarer suksessen slik:  - Vi er to unge stavangergutter (den andre er André Kvilhaug, red.anm.) som ønsker å gi litt tilbake til byen. Vi har ingen investorer i ryggen, vi har gjort alt selv, ned til minste detalj. For oss betyr det derfor svært mye å vinne folkets favoritt, da det viser at vi har støtten blant folk i Stavanger. Det er så godt å vite, sier han og legger til: - Folk virker veldig fornøyd med hele opplevelsen vi har å tilby, og det er jo en liten bar, vi har maks plass til 40 gjester.

Pjolter & Punsj ble altså nominert også for sin cocktailmeny. Den har en nordisk profil på brennevinet.  Ni av 11 drinker er med akevitt. – Vi jobber mye med nordiske smaker og prøver å gjøre nye vrier med kjente råvarer, forklarer han.

Det er niende gang at prisen deles ut. Bak Bartender’s Choice Awards står stockholmsbartenderen Jakob Sundin sammen med en rekke andre svenske bransjefolk. Og det er altså barbransjens egen pris hvor bartenderne nominerer hverandre og stemmer inn sine favoritter. Bortsett fra publikumsprisen hvor selve avstemmingen gjøres av folket.

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl