Krise for Champagne
Champagnehusene har så langt i år solgt hele 45 millioner flasker mindre enn forventet. Millenniumsskiftet får hele skylden. Kan det bety lavere priser?
Redaksjonen
12 November 2000 - 01:00
Ingen tvil om at festen ved årtusenskiftet ble hypet. Det er i det minste det britiske supermarkeder erfarte og som fremdeles forsøker å selge det som ble kjøpt inn i forventningen om den store festen. Britiske importører har satt bremsen på og innkjøpt volum er halvert i følge Comité Interprofessionel des Vins de Champagne (CIVC). - Det ble ingen økningen i fjor i salget av champagne. Kun 2 prosent og ikke 15 til 20 prosent som var forventet, sier David Lorson, informasjonssjef i CIVC, i en kommentarer til Decanter.
Selv et topphus som Laurent-Perrier har merket følgene av sviktende salg og har opplevd et fall i aksjekursen på 27 cent. I Champagneområdet står det 40 millioner usolgte flasker som var ment for leveranse i år. Salgssvikten de første åtte månedene i år er på 45 millioner flasker sammenlignet med fjoråret. David Lorson sier han er redd for konsekvensene for en del champagnehus.
Supermarkedkjeden Sainsbury''s, en av Storbritannias fem største, ble tvunget til selge sitt eget campagnemerke Blanc Noir Champagne for halv pris på grunn av overskuddslageret i forbindelse med tusenårsskiftefesten som uteble.
Forståsegpåere i det britiske markedet hevder at dette blir den beste julen og nyttårsfeiringen for forbrukerne og den verste for de som produserer og selger champagne.
Forsiden akkurat nå