Legger alkopress på Norge

Snart kan nordmenn kanskje bestille vin og sprit på Internett. Norske myndigheter må gå igjennom alkoholloven.
24 Juli 2007 - 20:25

I begynnelsen av juni slo EU-domstolen fast at svenskenes forbud mot privatimport av alkohol strider mot EUs regler. Dette kan få konsekvenser for Norge.

I et brev til Helse- og omsorgsdepartementet ber EFTAs overvåkingsorgan ESA Norge om å vurdere alkoholloven etter den svenske dommen som åpner for privatimport.

Kort frist
ESA gir Norge kort frist til å besvare brevet. Fristen er 1. august og da må Norge komme med et svar i saken.

For nordmenn kan en lovendring bety at folk kan bestille vin og sprit over nettet.

Men ser man på prisen blir det trolig lite å spare for folk flest. De som har noe å hente er folk med store vinkjellere eller folk som er på jakt etter spesielle viner.

Trenger tid
Helse- og omsorgsdepartementet har bedt ESA om utsettelse av fristen for å behandle saken videre.

- Dette blir en ganske omfattende gjennomgang av lovverket, så derfor har vi bedt ESA om mer tid til å forberede et svar, sier statssekretær Rigmor Aaserud til ba.no.

Dommen i Sverige er en innskrenkning av Systembolagets rekkevidde, fordi det i Sverige, akkurat som i Norge kun var mulig å bestille vin og sprit fra utlandet til privat forbruk gjennom Vinmonopolet.

Ikke bekymret
Arcus er ikke bekymret for konkurranse fra utlandet og at folk begynner å bestille fra nettet.

- Dette kan kanskje være aktuelt i utkantstrøk, hvor det ikke finnes vinmonopol, men ellers tror jeg folk vil kjøpe på de gamle utsalgsstedene sine, sier Frithjof Nicolaysen, fagsjef i Arcus.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.