London
På vei til London? Dette er det du skal spise - eller drikke
Foto: (Paul Winch-Furness)

På vei til London? Dette er det du skal spise - eller drikke

London har et av verdens rikeste serveringstilbud, noe som gjør det utfordrende å ha oversikt. Og ikke minst huske de beste stedene mellom hvert besøk. My Real London-guiden har løsningen på akkurat dette.
25 Februar 2016 - 14:29

For mange nordmenn innebærer en tur til London et opphold sentralt i byen, med favoritter som London Eye og Big Ben, shopping i Oxford Circus, og restauranter og musikaler i området rundt Leceister Square.

Men London er heldigvis så mye mer. Hvis du er interessert i å oppleve Londons gastronomi i områder som er mindre turistpregete og mer populære blant lokalbefolkningen, finnes det et rikt utvalg av mindre kjente restauranter spredt rundt i hele storbyen. For å nevne noen områder, er Øst- og Nord-London adressene du bør vurdere om du har lyst til å oppdage det siste nye, enten det gjelder klesmote, uteliv, musikk, cocktail - trender – eller mat!

Her er noen spennende steder som er vel verdt et besøk på din neste London-tur. Flere tips finner du på nettstedet My Real London. Der kan du også dele dine egne vurderinger og guider med venner og familie.

Restauranter

BIRD

42-44 Kingsland Rd, London E2 8DA

Er du glad i frityrstekt kylling, men synes det ofte tilberedes på kjedelige måter? Er du nysgjerrig på nye matkombinasjoner og originale måter å servere hverdagslige retter på? Da er BIRD noe for deg – stedets originale vri er å servere kylling i vaffel, en kombinasjon som bare må prøves – minst en gang i livet.

På BIRD får du mat uten fjær, men med mye smak. Foto: Paul Winch-Furness

Bibimbap

11 Greek St, London W1D 4DJ

Noe av det beste med en by som London er at man kan finne mat fra alle verdenshjørner – ofte også i verdensklasse. Bibimbap er navnet på en av Koreas mest kjente matretter. Restauranten tilbyr koreansk mat med en moderne vri, som både er sunn, velsmakende og spennende for dem som ikke har prøvd det før.

Dolsot bibimbap er en typisk koreansk rett og den varme utgaven av den som bare heter bibimbap.

Oslo Court

Oslo Court, Charlbert St, London NW8 7EN

Blant engelskmenn som verdsetter det tradisjonelle er Oslo Court like mye en institusjon som en restaurant. Kjent for veldig god service og stamgjester som har besøkt stedet i over 40 år, samt store porsjoner og en egen dessertservitør som serverer fra en spesiell tralle.

Puber

The Craft Beer Co.

168 High Holborn, London, WC1V 7AA

Man kommer ikke unna en London-tur uten å ha besøkt i hvert fall én pub. Er du en ølkjenner og liker å ha et stort utvalg av lokale ølslag å velge mellom, vil du sette pris på denne pub-en. Her er det mer enn nok å velge mellom, og er dette din første introduksjon til engelsk «craft beer» er denne pub-en et godt sted å begynne.

Euston Tap

190 Euston Road, London, NW1 2EF

Dette lokalet som pleide å være et offentlig toalett, huser i dag en pub som spesialiserer seg på tradisjonelt engelsk håndverksøl, ale og lager. Pub-en er ikke stor, men har en såkalt «beer garden», eller uteservering, hvor det er god plass om sommeren eller på en varm høstdag. Går du tvers over gaten, har de det samme konseptet, bare at der er det engelsk sider som står i fokus. Anbefales på det sterkeste.

Angel Comedy

2 Camden Passage, London N1 8DY

Barry Ferns er en av standup-erne du kan oppleve gratis på Angel Comedy.

Dette er et perfekt sted å ta seg noen øl mens man blir underholdt av Londons morsomste menn og kvinner. Dette er den eneste klubben i London som tilbyr gratis stand-up, hver kveld klokken åtte. Husk å møte opp i god tid, klubben er meget populær, spesielt på lørdager.

Cocktailbarer

Cahoots

13 Kingly St, London W1B 5PG

Om du er historienerd, fan av 40-tallsmote, eller bare ute etter en ny opplevelse, er Cahoots stedet som aldri skuffer. Med et stort utvalg av cocktailer, god mat, originalt interiør og et gjennomgående andre verdenskrig-tema er dette ett av de stedene du kommer til å huske lenge etter at du har dratt fra London.

På Cahoots er det 40-tallet for alle penga.

The Breakfast Club

12-16 Artillery Ln, London E1 7LS

The Breakfast Club er en veldig populær kjede som serverer frokost hele dagen, hvor det alltid er kø ut på gaten i helgene. Hvis du besøker denne restauranten etter frokosttid, og er ute etter noe mer spennende enn frokost, si til servitøren «here to see the Mayor». Du vil da få tilgang til en av Londons dårligst skjulte hemmeligheter – en undergrunns-cocktailbar.

The Breakfast Club. Foto: Andy Barnham

Milk and Honey

61 Poland St, London W1F 7NU

Den svarte døren i Poland St. forteller deg ikke mye om at dette er en av Londons aller beste cocktailbarer, men så fort du kommer deg innenfor merker du at dette er ikke en hvilken som helst bar. Hvis du ikke er medlem av denne eksklusive klubben, må du bestille bord i forveien. Stedet er kjent for å ha en mystisk atmosfære, erfarne bartendere og et klassisk amerikansk forbudstid-tema.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai