Påskens hotteste drikk er funnet!

Den utradisjonelle - men spennende - Østens kakao gikk av med seieren i årets konkurranse om påskens beste varme drikke.
04 April 2006 - 18:11

Oppskriftene har strømmet inn til Apéritif og Opplysningskontoret for Meieriprodukters store konkurranse om å lage påskens mest spennende varme drikk. Vi har fått inn oppskrifter fra Honningsvåg i nord til Mandal i sør, og fra så vel unge som gamle. Denne påsken kan vi glede oss til en virkelig smaksrik ferie.

Juryen berømmer de mange gode oppskriftene som har kommet inn der kreativiteten har fått fritt spillerom og hvor juryen har funnet tre verdige vinnere. Ta med deg de fantastiske oppskriftene med deg på fjellet eller fyll termosen med deilig varm drikke når du tar den siste finpussen på båten nå i påsken.

Juryen så etter kreativitet og bruk av smakstilsetninger, og alle de innsendte oppskriftene måtte være alkoholfrie.

Konkurransen er et samarbeid mellom Apéritif og Opplysningskontoret for Meieriprodukter samt Figgjo.

1. premie - et reisegavekort til en verdi av kroner 5000:
Gunnhild Folgerø fra Hafrsfjord med FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="opp1">Østens kakao.

Juryens begrunnelse:
Konkurransens beste varme drikk er en ny og utradisjonell variant av den norske kakaoen. Østens kakao har en flott balanse mellom den fyldige sjokoladen og de spennende smakene av koriander og lime.

2. premie - skipakke til en verdi av kroner 1500:
Rigmor Magnussen fra Oslo med oppskriften FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="opp2">Coldkiller.

Juryens begrunnelse:
Coldkiller berømmes for sin enkle tilberedning og spennende kraftfulle smak. En fyldig, rik sjokolade som har en snert av pepper og ingefær på slutten og med en lang varende ettersmak.

3. premie - skipakke til en verdi av kroner 1500:
• June Skoveng fra Trondheim med FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="opp3">Sjoko à l'orange.

Juryens begrunnelse:
Sjoko à l'orange er flytende konfekt for hele familien - her møter sjokolade appelsin i perfekt harmoni. En meget rik, varm drikk som er lett å like med klare appelsintoner og spennende ingredienser.

Premiene er levert av Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Porselensprodusenten Figgjo premierer også hver av de tre vinnerne med et sett á 6 stk. "Figgjo Ting" krus og skåler, som i 2002 vant Norsk Designråds pris for God Design.
Du kan lese mer om Figgjo på deres nye hjemmesider: www.figgjo.no

Juryen besto av:
Camilla Agerup, Matfaglig konsulent, Opplysningskontoret for meieriprodukter
Gaute Gusrud, Event manager, Apéritif
Kari Skarheim, Opplysningskontoret for meieriprodukter

Østens kakao

Fremgangsmåte

Varm opp melken sakte - du kan eventuelt benytte 4 dl lettmelk og 1 dl fløte. Brekk opp sjokoladen i biter og smelt den i melken sammen med sukkeret. Ha i finhakket koriander når sjokoladen begynner å smelte, rør godt rundt i fem minutter etter at sjokoladen er smeltet.
Pisk krem av fløten og sukkeret og rør i det revne skallet fra limen.

Servér sjokoladen i store krus med den lettpiskede kremen og med et dryss av krokan.

Oppskriften fikk 1. plass i oppskriftskonkurransen Påskens hotteste drikker 2006.

Sendt inn av Gunnhild Folgerø, Hafrsfjord

Coldkiller

Fremgangsmåte

Kok opp melken, bland kakao og sukker og hell oppi melken. Rør inn de andre ingrediensene. Legg ingefærskiva i til slutt. Ingefær, pepper og kanel er krydder som gir varme.

Oppskriften fikk 2. plass i oppskriftskonkurransen Påskens hotteste drikker 2006.

Sendt inn av Rigmor Magnussen, Oslo

Sjoko à l'orange

Fremgangsmåte

Varm opp melken til kokepunktet med appelsinskallet, ta av varmen og sil av skallet. Brekk opp sjokoladen i biter og ha denne i den varme melken sammen med kaffe og brunost. Rør godt til du har en glatt smet, varm opp og server i store krus eller glass med en deilig topp av lettpisket fløte.

Oppskriften fikk 3. plass i oppskriftskonkurransen Påskens hotteste drikker 2006

Sendt inn av June Skoveng, Trondheim

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.