For en måned siden åpnet den amerikanske kaffegiganten Starbucks sin første restaurant i Oslo.
– Det er et eventyr. Det har gått veldig bra, og vi selger det vi greier. Jeg sjekket tallene fra forrige uke, og de er like bra som den første uken, så dette er ikke bare et blaff, forteller direktør for Starbucks Skandinavia, Joannis Vendrigg til osloby.
Han mener forklaringen til de lange køene av kaffetørst ungdom i kjelleren på Oslo City handler om merkevarekunnskap. Og nå er selskapet i gang med å ansette flere folk, også til nye utsalg.
– Vi er i forhandlinger med Oslo kommune om bevillinger og de praktiske detaljene. Det tar tid, men jeg kan si er at vår neste restaurant blir i Oslo vest. Vi håper å åpne allerede i august, men jeg tror nok september er mer realistisk, sier Vendrigg. Han mener kaffe fremdeles er et marked i sterk vekst, og sier at kaffegiganten planlegger enda to nye utsalg i Oslo.
Steinar Paulsrud, daglig leder ved Kaffebrenneriet, tror ikke at Starbucks blir en stor konkurrent. Han mener Starbucks’ kaffedrikker appellerer mest til ungdom, og at selskapet dermed på sikt skaper nye kundegrupper for hans egne utsalg.
- Få andre steder i verden har du like stor tilgang på kvalitetskaffe som i Oslo. Selv hos tradijonelle bakerier får du nå kvalitetskaffe. Jeg tror ikke Starbucks kommer til å definere Oslos kaffemarked fremover, sier Paulsrud.
LES OGSÅ: Kaffebrenneriet drar på landet
Heller ikke Stockfleths-kjeden har merket konkurransen fra Starbucks, opplyser daglig leder Eirik Stene.
Joannis Vendrigg forteller til osloby.no at Starbucks også åpner en filial på Vernes i september. Deretter planlegges to nye utsalg i Trondheim.
LES OGSÅ: Starbucks vil vestover
– Videre satser vi på Bergen, men vet ikke om vi rekker det i år. Vi har også øynene åpne for Stavanger.