- Vi har solgt alkoholfritt øl i snart tre år, men om sommeren selger vi mest alkoholfrie drinker, sier bartender David Nyström i klubben Debaser ved Slussen i Stockholm til Svenska Dagbladet.
Det er ikke bare rockeklubben på Södermalm som har suksess med alkoholfritt. Carlsberg rapporterte nylig at salget av alkoholfritt øl til restauranter har økt med 37 prosent første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.
Men det er på Systembolaget salgsøkningen i det alkoholfrie alternativet er størst. Når tallene etter juli var klare viste det seg at bolaget hadde solgt 543 000 liter øl, cider og vin uten alkohol. Det er en økning på hele 17 prosent sammenlignet med fjoråret. Økningen er jevnt fordelt over hele landet. Svenskene kjøper nesten dobbelt så mye alkoholfritt nå som for fem år siden, skriver Svenska Dagbladet.
- Det er ikke bare gravide og de som kjører bil som avstår fra alkohol. Vi ser tydelig også en helsetrend. Folk er mer bevisste om hva de konsumerer, sier Sara Norell som er innkjøpssjef i Systembolaget og fortsetter:
- Den økende interessen for mat og drikke medfører også at den som ikke drikker alkohol vil matche maten med noe annet enn vann.
Det er salget av alkoholfri vin som øker aller mest. Det har ført til at importørene er blitt langt mer interessert i å finne frem til bedre produkter. Men prosessen er ikke enkel. Alkoholen i seg selv er jo en smaksbærer. Det finnes flere metoder for å fjerne alkoholen fra vinen og å fremstille et produkt som har under 0,5 promille. Men den alkoholfrie vinen må basere seg på vanlig vin ellers må det kalles druesaft.