Superkul vin til knallpris

Disse californiske vinene er utrolig gode kjøp til tross for den sterke dollaren.
Aase E. Jacobsen
23 Juli 2015 - 16:24
Rabbit Ridge Allure des Robles Blanc.

Rabbit Ridge Allure Blanc 2013 er ikke bare en knallgod hvitvin til en veldig god pris. Den er dessuten helt spesiell, både sammenlignet med annen rimelig californisk vin og sågar fransk – som den henter sin inspirasjon fra.

Ser til Rhône

Produsenten Erich Russell og Rabbit Ridge Winery er en «Rhône Ranger» - en betegnelse på californiske vinmakere som «kopierte» Rhône-dalens vinstiler. Erich gjør det imidlertid på sin måte. Vinen er en miks av Rhône-druene roussanne og viognier, noe som ikke er helt etter boka i Nord-Rhône.

Der er det som kjent marsanne og roussanne som hører sammen, og viognier forbeholdes appellasjonen Condrieu. Det er riktignok denne siste som er Erichs forbilde. Viognier-druene dyrkes etter samme system i vinmarkene som der, det vil si i bratte skråninger med svært høy tetthet. Drøyt 20.000 planter per hektar er ikke bare tett, men ekstremt tett.

Det gjør at konkurransen om næringen øker, og smakskonsentrasjonen i hver drue øker. Resultatet er bedre vin.

Naturlig beskyttet

Selve vinframstillingen er også spesiell. Etter at vinen er ferdiggjæret i ståltank, overføres den til fat som nylig har inneholdt chardonnay. Her får den være i fred i 5-6 måneder. Gjærrestene bidrar til å beskytte vinen og forberede den på et langt liv i flaske. Derfor er det nesten ikke nødvendig å tilsette svovel ved flasketapping. I tillegg tilfører gjærrestene ekstra smak og fedme. Erich verken klarer eller syrejusterer vinene sine.

Rabbit Ridge Allure de Robles Rose.

Rabbit Ridge Allure Rose 2014 er en annen Rhône-look-a-like, nærmere bestemt Tavel. Druemiksen er grenache og litt mourvèdre. En fyldig og fruktig rose som fungerer veldig godt på matbordet.

Vinmarkene til Rabbit Ridge ligger i Paso Robles’ Westside, i underområdet Templeton Gap District, som har noe mer maritim påvirkning enn det østlige Paso Robles. Forskjellen mellom dag og nattemperatur er en annen ekstremitet. Den kan gå fra 35 grader til 5-6. Det gjør at hvite druer og røde druer hvor syren er viktig gjør god figur i denne delen av Paso Robles. Også fordi jordsmonnet som er kalkholdig og steinete.

Paso Robles-hype

Vi befinner oss altså litt nord for Los Angeles og jo lengre inn i landet du kommer, jo mer ørkenaktig blir landskapet. Paso Robles er derfor mest kjent for sin zinfandel, men det dyrkes et 40-talls ulike druer, og Russell-familien står ikke noe tilbake.

Jordsmonnet i Templeton Gap District er kalkholdig.

Erich Russell er en av pionerene innen californisk vinindustri – han startet Rabbit Ridge i 1981 i Sonoma og flyttet alt til Paso Robles i 1996. Den gangen var det bare en håndfull produsenter der, i dag er det flere enn 200 vingårder. Godt hjulpet av at Robert Parker Jr. mente området hadde stort potensial.

Erich Russell er i vinkjelleren hver dag.

Paso Robles er likevel langt unna Napa i glamour. Erich er ifølge ham selv i vinkjelleren hver eneste dag og er fortsatt hands-on når det kommer til å lage vinene. At det har noe for seg, kjenner du på smaken.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.