Taper mot utenlandske giganter

Taper mot utenlandske giganter

Stadig flere velger utenlandske ølmerker framfor norsk pils.
09 Desember 2013 - 20:40

En sterk oppblomstring av mikro- og håndverksbryggerier i Norge de siste årene stopper ikke andelen norsk øl som blir drukket fra å gå kraftig ned, viser tall som analysebyrået Nielsen Norge har utarbeidet for norsk dagligvarebransje, skriver nrk.no.

I 2000 var kun 8,6 prosent av ølet nordmenn kjøpte i dagligvarehandelen utenlandske merker. Så langt i år står de utenlandske ølmerkene for 36 prosent av totalvolumet, ifølge tall fra Nielsen Norge.

– På sikt er dette et spørsmål om eksistensgrunnlaget til norske bryggerier, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen, som har 45 små og store norske bryggerier som sine medlemmer.

Selv om nordmenn drikker stadig mer mørkt øl, står den lyse pilsen fortsatt for 90 prosent av salget, ifølge bryggeriforeningen. Men norsk pils taper mot de utenlandske merkene.

Nome nevner norske lokalpilsvarianter, som Lundetangen, Hallingøl, Nordlandspils, CB, Borg, Fredrikstadpils, EC Dahls og Tou, som eksempler på merker som er under størst press.

Flere utenlandske merker har hatt en eventyrlig vekst de siste årene.

Blant annet har Heineken økt dagligvaresalget med 435 prosent i perioden 2003-2012, og Erdinger Weissbier har hatt en økning på 248 prosent i perioden 2007–2012, iviser tallene fra Nielsen Norge.

Flere norske bryggerier produserer utenlandsk øl på lisens, og har dermed både norsk øl og utenlandske merker i sin portefølje: Ringnes bryggeri Tuborg og Carlsberg i Norge for sitt morselskap Carlsberg Group. Hansa Borg har ansvaret for Heineken og Clausthaler i Norge.

– Carlsberg er den største aktøren i Norge, og de står fritt til å velge selv hvilke produkter de vil satse på. Det er nok litt av grunnen til at Tuborg er så stort, sier Petter Nome.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Carlsberg-eide Ringnes bekrefter at Tuborg er storselgeren i norske butikker.

– Dette er ikke noen ny utvikling. Tuborg vokste seg stor i Norge i forbindelse med priskrigen på øl i Norge i 2003-2004, sier han til NRK.

Ifølge kommunikasjonssjefen er det ikke noen bevisst strategi fra Carlsbergs side i å satse mer på merkevarene Carlsberg og Tuborg, og mindre på de andre norske pilsnermerkene.

– Både Carlsberg og Tuborg er sterke merkevarer i Norge, blant annet fordi nordmenn har gode assosiasjoner til dem. Da er det naturlig at de blir satset på, mener han.

Han peker likevel på at norsk, lys pils står sterkt.

– Ringnes-pilsen står fjellstøtt, og de andre gjør det også bra. For eksempel har E.C. Dahls-pilsen en fantastisk posisjon i Trøndelag, sier Bruusgaard.

Han nevner også at Ringnes har blåst liv i Frydenlund som merkevare. Det er Norges raskest voksende ølmerke i 2013, og hittil i år har merket hatt en mye større andelsvekst enn alle andre i dagligvaremarkedet, inkludert alle mikrobryggerier.

LES OGSÅ: Regjeringen vurderer endring av reklameforbudet

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender
Ukens drink

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender

Øyvind Lindgjerdet gir deg her forslag til en lekker velkomstdrink med champagne og akevitt og en som passer best til desserten eller etter middagen i sofaen foran peisen.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender
Ukens drink

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender

Øyvind Lindgjerdet gir deg her forslag til en lekker velkomstdrink med champagne og akevitt og en som passer best til desserten eller etter middagen i sofaen foran peisen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks
Dagens rett

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks

Tempura er japansk friteringsmetode som passer utmerket også for norske råvarer. Og så er det helt topp til alt fra fingermat til forrett, mellomrett eller alene som kveldskos.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her