Taper mot utenlandske giganter

Taper mot utenlandske giganter

Stadig flere velger utenlandske ølmerker framfor norsk pils.
09 Desember 2013 - 21:40

En sterk oppblomstring av mikro- og håndverksbryggerier i Norge de siste årene stopper ikke andelen norsk øl som blir drukket fra å gå kraftig ned, viser tall som analysebyrået Nielsen Norge har utarbeidet for norsk dagligvarebransje, skriver nrk.no.

I 2000 var kun 8,6 prosent av ølet nordmenn kjøpte i dagligvarehandelen utenlandske merker. Så langt i år står de utenlandske ølmerkene for 36 prosent av totalvolumet, ifølge tall fra Nielsen Norge.

– På sikt er dette et spørsmål om eksistensgrunnlaget til norske bryggerier, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen, som har 45 små og store norske bryggerier som sine medlemmer.

Selv om nordmenn drikker stadig mer mørkt øl, står den lyse pilsen fortsatt for 90 prosent av salget, ifølge bryggeriforeningen. Men norsk pils taper mot de utenlandske merkene.

Nome nevner norske lokalpilsvarianter, som Lundetangen, Hallingøl, Nordlandspils, CB, Borg, Fredrikstadpils, EC Dahls og Tou, som eksempler på merker som er under størst press.

Flere utenlandske merker har hatt en eventyrlig vekst de siste årene.

Blant annet har Heineken økt dagligvaresalget med 435 prosent i perioden 2003-2012, og Erdinger Weissbier har hatt en økning på 248 prosent i perioden 2007–2012, iviser tallene fra Nielsen Norge.

Flere norske bryggerier produserer utenlandsk øl på lisens, og har dermed både norsk øl og utenlandske merker i sin portefølje: Ringnes bryggeri Tuborg og Carlsberg i Norge for sitt morselskap Carlsberg Group. Hansa Borg har ansvaret for Heineken og Clausthaler i Norge.

– Carlsberg er den største aktøren i Norge, og de står fritt til å velge selv hvilke produkter de vil satse på. Det er nok litt av grunnen til at Tuborg er så stort, sier Petter Nome.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Carlsberg-eide Ringnes bekrefter at Tuborg er storselgeren i norske butikker.

– Dette er ikke noen ny utvikling. Tuborg vokste seg stor i Norge i forbindelse med priskrigen på øl i Norge i 2003-2004, sier han til NRK.

Ifølge kommunikasjonssjefen er det ikke noen bevisst strategi fra Carlsbergs side i å satse mer på merkevarene Carlsberg og Tuborg, og mindre på de andre norske pilsnermerkene.

– Både Carlsberg og Tuborg er sterke merkevarer i Norge, blant annet fordi nordmenn har gode assosiasjoner til dem. Da er det naturlig at de blir satset på, mener han.

Han peker likevel på at norsk, lys pils står sterkt.

– Ringnes-pilsen står fjellstøtt, og de andre gjør det også bra. For eksempel har E.C. Dahls-pilsen en fantastisk posisjon i Trøndelag, sier Bruusgaard.

Han nevner også at Ringnes har blåst liv i Frydenlund som merkevare. Det er Norges raskest voksende ølmerke i 2013, og hittil i år har merket hatt en mye større andelsvekst enn alle andre i dagligvaremarkedet, inkludert alle mikrobryggerier.

LES OGSÅ: Regjeringen vurderer endring av reklameforbudet

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Superseriøs rock’n roll-rødvin
+
Godbiter i pollisten

Superseriøs rock’n roll-rødvin

Når mencia blandes med hvitvinsdruer blir den ekstra lys, men sku ikke hunden på hårene, for bak skjuler det seg mye kraft.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Her finner du september-utgaven 2025 av Apéritif magasin
+

Her finner du september-utgaven 2025 av Apéritif magasin

Vi tar turen til Veneto, Romagna, Slovenia, Østerrike og København.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Nytt brennevin spesialpol: Sterkt så det holder, men også med kompleksitet
+
Tester

Nytt brennevin spesialpol: Sterkt så det holder, men også med kompleksitet

Nåe nesten alt er cask strength og nærmere den øvre grensen på 60 prosent, må du ha vannmugga klar. Men først må du stille seg i kø den 11. september.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Knallkjøp til biffen
+
Ukens vin

Knallkjøp til biffen

En solid og smaksrik rødvin til 200-lappen er velkomment bidrag til etter-ferie-økonomien.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Superseriøs rock’n roll-rødvin
+
Godbiter i pollisten

Superseriøs rock’n roll-rødvin

Når mencia blandes med hvitvinsdruer blir den ekstra lys, men sku ikke hunden på hårene, for bak skjuler det seg mye kraft.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Her finner du september-utgaven 2025 av Apéritif magasin
+

Her finner du september-utgaven 2025 av Apéritif magasin

Vi tar turen til Veneto, Romagna, Slovenia, Østerrike og København.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Se etter denne godbiten neste gang du er innom polet
+
Godbiter i pollisten

Se etter denne godbiten neste gang du er innom polet

For den er et av de beste kjøpene i sin prisklasse med fast plass i de 60+ største polutsalgene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Men valpolicella var ikke død
+
Ukens vin

Men valpolicella var ikke død

Denne tilhører en veldig tradisjonell stil som har overlevd all støyen de siste 15 årene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Har du prøvd å lage lasagne av poteter?
Dagens rett

Har du prøvd å lage lasagne av poteter?

La poteten overta for pasta denne gangen og server en smaksrik potetlasagne med drikke etter hva lommeboken tåler.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Nytt brennevin spesialpol: Sterkt så det holder, men også med kompleksitet
+
Tester

Nytt brennevin spesialpol: Sterkt så det holder, men også med kompleksitet

Nåe nesten alt er cask strength og nærmere den øvre grensen på 60 prosent, må du ha vannmugga klar. Men først må du stille seg i kø den 11. september.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her