Tester
Skal du ha det ekstra gøy på 17. mai, velger du petnat eller perlende vin

Her har du 58 å velge mellom, og alle rekker du å få tak i før frokosten på nasjonaldagen.
10 Mai 2018 - 02:00

Fordelen med perlende, petillant, petnat eller frizzante er at de har lavere trykk, altså mindre bobler, og er derfor lettere å drikke mer av. Nå er jo ikke det et poeng i seg selv, men en fordel om det er dette du skal drikke gjennom hele festen. Også fordi vinene ofte har lavere alkohol.

Før ble slik vin sett på med misbilligelse, den er rett og slett ikke fin nok sammenlignet med musserende vin laget på klassisk metode. Men siden enhver vinprodusent med respekt for seg selv i dag lager slik vin, i hvert fall kan det virke slik ut fra tilbud og etterspørsel, så er også kvaliteten veldig høy.

Perfekt druemateriale og naturlig framstilling er et veldig godt utgangspunkt for perlende vin av høy kvalitet, og altså langt å foretrekke framfor mer industrielt framstilt prosecco hvor boblene alltid er tilsatt vinen mens den er i tanken.

Dette er den mest autentiske proseccostilen

Et annet godt poeng er at perlende viner er lettere å åpne. De har ofte rett og slett bare en bruskork. Men rist for all del ikke på flaskene, la dem stå i ro en stund før de åpnes. Mange av disse vinene er nemlig tappet i flaske før de er gjæret ferdig og med en del restsukker, en metode som også kalles ancestrale. De aktive  gjærsoppene jobber helt til alt av restsukker er omdannet til alkohol og biproduktet som er kullsyre. Deretter omkorkes de på samme måte som for tradisjonell metode, men uten å tilsette sukker.

Dermed får du en knusktørr vin av typen brut nature. Som regel ender trykket på 2,5-3,5 bar, mens det for viner laget med tradisjonell metode er opp mot 6,5 bar. Forskjellen er at man for tradisjonell metode tilsetter sukker og gjær for å få til andregangsgjæringen i flasken. Dermed produseres mer kullsyre og altså trykk. Likevel kan de perlende vinene være ganske så livlige. Og ikke minst kan de ha bunnfall om de ikke er omkorket, det gjelder blant annet colfondo som er den ekte proseccoen, så skjenk forsiktig.

På neste side finner du de 58 perlende vinene som er smakt

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai