Tirsdag 11. september - Stor cognacsmaking med Rémy Martin

Vi elsker cognac og nå skal du smake virkelig kostbare dråper. Apéritif får nemlig besøk av Rémy Martin og dermed blir det stor cognacsmaking.  Du skal lære om hvordan den gylne drikk fremstilles og hva det er som kjennetegner Rémy Martin. Du skal ga
02 August 2001 - 21:46

Fem forskjellige cognac fra Rémy Martin med en samlet verdi på godt over 12.500,- er hva du skal i gjennom denne kvelden. Her blir det fullt hus, så vær rask med påmeldingen.

I et Intervju med Apéritif i 1996 sa direktøren for Rémy Martin, Dominique Hériard Dubreuil:
- Vi prøver å oppnå maksimalt med aroma og styrke gjennom å bruke de tradisjonelle fremstillingsmetodene som betyr å destillere spriten sammen med bunnfallet i alambic'er på inntil 250 l, samt lagring på små fat laget av en helt spesiell Limousin-eik. Bødkeriet, som kun benytter elvehalm til å tette glippene i tønnene, nøyaktig slik som på 1700-tallet, ligger dessuten vegg-i-vegg med produksjonslokalene, forteller hun og fortsetter:

- Våre kjellere er laget av den lokale steinarten kalk, som har en spesiell effekt på fatlagring. Resultatet er fine, elegante aromaer med den blomsteraktige karakteren fra Fine Champagne. Fine Champagne-cognac modnes saktere og trenger dermed mer lagring enn andre typer, på grunn av blomsterelementet. En karakter som utvikler seg over tid i retning av tørket frukt. Det er særlig for XO-kvaliteten at dette preget er uttalt.

Ikke mindre enn fem forskjellige cognacer fra Rémy Martin skal du smake denne septemberkvelden. Rosinen i pølsa er den som serveres aller sist, nemlig Louis XIII - selve flaggskipet, som til den nette sum av kroner 8.750,-av mange regnes som en referanse innen cognacens verden.

Her får du oversikten over hva du skal smake:
Remy Martin VS - En 100 % Petite Champagne cognac, kanskje markedets eneste. Denne cognacen er lagret i et snitt på 5 år. Fargen har en gylden tone og i duften finner man fruktige karakterer som aprikos og fersken. Ved siden av dette også innslag av blomsterdufter, krydderier og eik, med hint av mint og lakris. I smaken kommer fruktkarakterene med aprikos og fersken tilbake, med hint av vanilje, krydder og lakris.
Pris 375,90

Remy Martin VSOP - En Fine Champagne Cognac med 55 % druer fra Grande Champagne og 45 % fra Petite Champagne. Lagret i et snitt på ca 10 år. Fargen er litt mørkere gylden-gul, med fruktig og blomsteraktig duft. Smaken er rund og god med vanilje, eik, hasselnøtt, lakris aprikos og fersken.
Pris 485,-

Remy Martin XO Excellence - En Fine Champagne Cognac med 80 % druer fra Grande Champagne og 20 % fra petite Champagne. Lagret i et snitt på 20 år. Fargen er dyp gul, med hint av mahogny. Det kommer til enda kraftigere frukt- og blomsterduft med et tilpasset krydderpreg. Hasselnøtt, tørket frukt, safran og jasmin er nytt i smaken.
Pris 1050,-

Remy Martin Extra - En Fine Champagne Cognac med 90 % druer fra Grande Champagne og 10 % fra Petite Champagne. Lagret i et snitt på 35 år. Remy Martin Extra har en dyp ravaktig farge med et snitt av mahogny. Frukt og blomster kommer enda bedre fram i duften, mens port, valnøtt, muskat og fiken kommer til blant smakene.
Pris 1925,-

Remy Martin Louis XIII - Dette er mesterverket og selve flaggskipet til Remy Martin. En Grande Champagne-cognac med 100 % druer fra Grande Champagne. Lagret i et snitt på 60 år. Denne cognacen er dyp rød, nesten flammefarget og med et sterkt innslag av mahogny. Duften er fantastisk rik på fruktige dufter med innslag av fiol, iris og rose. Smaken er utrolig kompleks. De mest framtredende av de nye smakene som har tilkommet er kjærlighetsfrukt og pasjonsfrukt.
Pris 8750,-

Seminaret er nå fulltegnet.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c 0678 Oslo, senest åtte dager før smakingen. Merk betalingen med 110901. Ta med kvittering. Dersom du har meldt deg på senere enn åtte dager før smakingen finner sted, må du spesielt huske på kvittering. Melder du deg av mindre enn åtte dager før smaking refunderer vi ikke deltakeravgiften.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Dato: 11. september
Klokkeslett: 19.30 til ca. 21.30
Sted: Hotel Continental, Oslo
Pris: 395 inkl.mva.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink