Vin til bacalao

Slik velger du vin til bacalao

Bacalao er festmat, her får du gode vintips til den portugisiske gryten.
04 Juli 2022 - 13:19

Bacalao er opprinnelig en portugisisk matrett, men den har allikevel norsk tilknytning, for klippfisken som brukes er ofte norsk. Retten består av utvannet klippfisk, poteter, løk, tomater, paprika og olivenolje. En nydelig rett som mange nordmenn har trykket til sitt bryst.

Så hva drikker vi til Bacalao? Det er nok veldig mange som drikker rødvin til bacalao, og det er ikke nødvendigvis så dumt. Det du må passe på her, som til alle retter med mye tomat i, er å ha god syre, god fruktighet og ikke alt for mye eik i vinen. Gjerne litt lite tanniner også. Tomater er vanskelige, nettopp fordi de er så syrlige, men balansert med det salt fra klippfisken så går det fint med både rødvin og hvitvin til.

Marte_20220804140519.jpg [101.82 KB]
Marte Øyen Nordahl er
Apéritifs mat- og vinekspert

Hvis du ønsker rødvin, er barbera fra Piemonte uten eik et veldig godt valg, en fruktig Valpolicella (merk; ikke ripasso eller amarone) kan også passe godt. Andre fruktige druer med lite eik fungerer også godt, som for eksempel pinot noir, grenache eller en av Østerrikes lokale druer som zweigelt eller blaufrankisch.

Vil du derimot, som meg, heller ha hvitvin på grunn av all denne syrligheten fra tomatene så er det litt mer å velge i Veldig mange hvite viner har en god syrefriskhet og fin fruktighet, så her kan du nesten velge fritt så lenge du unngår alt for mye eikepreg. Gode forslag er riesling, albariño, grüner veltliner, og verdejo er gode eksempler. En frisk soave fra Veneto blir også godt, og fruktig sauvignon blanc gjerne fra nye verden vil sitte fint til.

Veldig ofte er det slik at mat og vin fra samme områder passer godt med hverandre. Dette er noen ganger tilfeldig, men ofte er det en grunn til det. Mange steder har de plantet druer som passer til maten, og funnet vinstiler som kler maten bedre. Og ikke minst har de gjennom historien laget retter som passer til den lokale vinen og som gjenspeiler stoltheten.

iStock-1307289391.jpg [616.21 KB]

Derfor er det ingen grunn til å unngå viner fra bacalaoens hjemland Portugal. De friske hvite, spesielt alvarinho fra Vinho Verde, passer perfekt til. Og det finnes røde portugisere uten for mye eik og tanniner, som også vil gå godt til bacalao.

Merk også at øl vil være godt til denne typen mat, spesielt sammen med den salte klippfisken. Her er det lurt å velge de syrligere øltypene som en hveteøl eller en belgisk surøl i klassisk stil.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.