Winemakers Dinner 4. oktober i Oslo

Lekre viner fra Bordeaux møter sesongens beste råvarer på Klosteret

Klosteret restaurant fyller 30 år og inviterer til 5-retters middag med lekre, lagringsdyktige viner fra Château Latour-Martillac.
26 Juli 2022 - 07:06

Husk at du som abonnent på Apéritifs Mat og vinklubb får rabatt på dette arrangementet. Se rabatten lenger ned på siden.

Klosteret, en av Oslos eldste og koseligste restauranter, fyller 30 år og inviterer til en perle av en middag. Til nydelige viner fra anerkjente Château Latour-Martillac utvikler kjøkkenet en helt egen 5-retters meny av sesongens beste, norske råvarer. Klosteret holder til i en bygård fra 1899 og er kjent for sine romantiske kjellerlokaler og lune atmosfære. Denne kvelden vil by på herlig rustikk, klassisk gourmetmat med et fransk tilsnitt satt til 7 utsøkte franske viner i toppklassen, og er akkurat det vi trenger når oktobermørkret brer seg over oss.

Det lille tårnet La-Tour kjennetegner eiendommen til Latour-Martillac
Det lille tårnet La-Tour kjennetegner eiendommen
til Latour-Martillac (Foto: Latour-Martillac)

Château Latour-Martillac holder hus i landsbyen Martillac i Bordeaux og er et av områdets mest gjenkjennelige. Dette takket være det lille tårnet som etter den franske revolusjon er det eneste gjenblivende av slottet La-Tour som opprinnelig sto på eiendommen. Det var dog først på 1800-tallet da Edouard Kressmann kom inn i bildet eiendommen tok navnet Château Latour-Martillac og ble kjent for sine bemerkelsesverdige viner.

Edouard Kressmann var opprinnelig tysk vinhandler og ble med tiden stadig mer involvert i vinhusets vinifikasjon. Han jobbet hardt på vingården, og noen av de hvite druesortene som i dag er å finne i vinmarkenes eldste deler, ble opprinnelig plantet av Edouard.

Her kan du se hva Apéritif mener om vinene til Latour-Martillac.

Frem til 1940-tallet lå vingårdens fokus kun på hvite druer, men dette endret seg da Edouards sønn Alfred overtok spakene og startet vinhusets moderne æra ved å kjøpe nye parseller viet til de røde. I dag er det Alfreds barnebarn Tristan og Loïc Kressman som råder over de totalt 50 hektarene vinmark.

Vinmarker i solnedgang i vakre Bordeaux
Château Latour-Martillacs vinmarker i vakre Bordeaux. (Foto: Latour Martillac)

Blant Château Latour-Martillacs beste årganger finner vi 2019, og denne kvelden får vi smake både Ch. Latour-Martillac Rouge 2019 og Ch. Latour-Martillac Blanc 2019 som begge har høstet lovord. I tillegg vil det serveres eldre årganger av Latour-Martillac, og vi vil også få anledning til å smake både rød og hvit Lagrave-Martillac, som er slottets andrevin.

Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Ta vare på alle minnene fra denne smakingen

Logg deg inn på Mine sider og gå til Mine kurs. Der finner du en oversikt over alt du får smake denne kvelden. Der ligger alle opplysninger om vinene, og du kan legge inn dine kommentarer og merke de du liker som favoritt. Da har har du alt du har smak av viner tilgjengelig på mobilen til en hver tid. Med andre ord du trenger ingen app.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.