Lekker 5-retters middag med øl og vin 5. februar

Wine- & Beermakers Dinner: Smak belgisk øl mot italienske viner
Foto: (DukeII)

Wine- & Beermakers Dinner: Smak belgisk øl mot italienske viner

5. februar kan øl- og vinelskere sette hverandre stevne på Klosteret Restaurant.
Julie Helene Amundsen
09 September 2019 - 14:25

En ting vi kan love deg er at denne kvelden blir helt unik i sitt slag. Det er nemlig ikke hver dag en anerkjent vinmaker og brygger møtes i Oslo med sine beste produkter. Musella og Chimay kan man trygt si jobber på helt forskjellige måter, men en ting eniges de om, og det er at håndverk og kvalitet trumfer alt.

Fabrice Bordon

Chimay er et av verdens aller mest kjente bryggerier, og man trenger ikke være særlig bevandret i ølverdenen for å kjenne igjen den ikoniske flasken og etiketten. Det som gjør dette ølet så spesielt, er at det har blitt brygget av trappistmunker i Belgia helt siden 1862. Ølet er laget innen for klosterets murer, og alt overskudd går til veldedighet. Ølene til Chimay er klassisk belgisk i stilen, og det vil si at dette ølet er svært godt egnet til mat. Er det noe Belgia kan, så er det øl og mat i kombinasjon. Denne kvelden kommer Fabrice Bordon, som har vært et ansikt utad for Chimay i snart 19 år. Få kan påstå å kjenne bryggeriet bedre enn han.

Les hva Apéritif mener om Chimays øl her

Maddalena Pasqua Di Bisceglie (t. v.)

Musella holder til utenfor Verona i vakre Veneto. Emilio Pasqua di Bisceglie og hans datter Maddalena er grunnlegger av Musella. Det er i dag Maddalena sammen med sin fetter Enrico Raber som drifter vingården. Bærekraft er et nøkkelord for Emilio og Maddalena, som jobber biodynamisk. De er svært opptatt av at man skal ha respekt for naturen rundt seg, og at vinstokkene deres skal vokse opp i et harmonisk terroir. Musella er et tydelig eksempel på hvordan man kan produsere miljøvennlig, uten at det skal gå på kompromiss med kvaliteten. Denne kvelden er det Maddalena som kommer for å dele sin filosofi og vise frem sine flotte viner.

Les hva Apéritif mener om Musellas viner her

Middagen finner sted på Klosteret som er en av Oslos lengst levende restauranter. Kjøkkensjef gjennom 27 år, Daniel Karlsson, har fått i oppgave å komponere en meny som skal matche både viner og øl. Dette blir en svært kulinarisk og smakfull aften som du må få med deg.

Foto: Ashkan Bayat
Endringer kan forekomme.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.