Winemakers Dinner: 14. juli i Oslo

Winemakers Dinner: Eksklusiv champagnemiddag på Nedre Foss Gård

Det er god grunn til å forbli i hovedstaden denne kvelden når dette champagnehuset tar med seg noen svært lekre skatter. De får du smake til Nedre Foss Gårds storslagne meny av den eksklusive sorten når de åpner dørene denne tirsdagskvelden i juli.
29 April 2020 - 13:39

Det er bare å holde seg i hovedstaden denne julikvelden, vi kan nemlig by på en svært så eksklusiv og lekker middag. Med hele seks deilige champagne i glasset blir dette en middag du ikke kan gå glipp av.

Kjøkkensjef Erlend Sætherø på Nedre Foss Gård har komponert en svært så fristende og luksuriøs meny. Med både kamskjell, sjøkreps og villaks vil du få oppleve det aller beste norskekysten har å by på.

Råvarer som passer perfekt til de beste champagner. Og det er hva du får muligheten å smake denne sommerkvelden.

Vinmaker Jean François Clouet.

André Clouet er champagnehuset med den særpregete etiketten du kanskje allerede har sett i champagnehyllen på polet? Det familieeide vinhuset med Champagnes kanskje mest karismatiske vinkarakter, Jean-François Clouet, i spissen har produsert vin siden 1700-tallet og før det var de skrivere for det franske kongehuset.

Familien har alltid vært en småskalaprodusent som utelukkende lager vin fra egne vingårder. I dag er det ni hektar i landsbyene Bouzy og Ambonnay, der til sammen åtte hektar av deres parseller har den gjeve tittelen grand cru for pinot noir, druen vi stort sett finner i Clouets viner. Jean-François er en hengiven pinot noir-fantast, hjembyens viktigste druesort, og han snakker lidenskapelig om det som den viktigste og mest historiske druesorten i Champagne.

Her kan du lese hva Apéritif mener om André Clouet sine viner

Champagnehuset André Clouet har laget champagne siden 1741. Bilde tatt i 1911.
André Clouet Silver Brut Nature er allerede en favoritt blant mange. Denne kvelden får du smake den fra magnumflaske.

Clouet jobber hardt for produsere viner av svært høy kvalitet, og fokuset ligger heler veien på å forbedre vinene og utnytte druene og jordsmonnet til dets fulle potensial. Jean-François lager champagne i en fruktig, men absolutt tørr og velstrukturert stil med tydelig druesort.

En av de virkelige godsakene vi får smake denne kvelden er den svært så spennende André Clouet Un Jour de 1911 som er en blanding av deres tre beste årganger fra grand cru- markene. Navnet kommer av at det kun ble produsert 1911 flasker årlig tidligere. I dag produserer de 3000 flasker årlig, og etiketter, folie og strå påføres for hand. Denne kvelden er du heldig å få smake denne samt fem andre spennende champagner signert Clouet.

Og det er ikke bare deilig champagne i glasset du vil få oppleve denne kvelden. Dette blir en svært eksklusiv middag med få plasser tilgjengelig. Gå ikke glipp av denne helt unike smakingen med svært så flotte champagner til Nedre Foss Gårds lekre meny.

Husk at du som medlem får rabatt på denne middag. Du blir medlem her.

Storslagne Nedre Foss Gård.

Ta vare på alle minnene fra denne smakingen

Logg deg inn på Mine sider og gå til Mine kurs. Der finner du en oversikt over alt du får smake denne kvelden. Der ligger alle opplysninger om vinene, og du kan legge inn dine kommentarer og merke de du liker som favoritt. Da har har du alt du har smak av viner tilgjengelig på mobilen til en hver tid. Med andre ord du trenger ingen app.

Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Covid-19

Våre gjesters helse og sikkerhet er øverst på vår prioriteringsliste, og vi ønsker at du skal føle deg trygg på våre kurs. Vi følger gode rutiner for smittevern etter reglene staten har gitt. Det vil derfor bli noen endringer fra slik våre kurs er blitt gjennomført tidligere. Alle grupper vil sitte med 1 meters avstand mellom hver gjest. Du får kun sitte sammen med dem du har bestilt med. Det vil også bli lagt opp en bordplan, og alle gjester vil få tildelt sitteplasser på forhånd. Derfor er det viktig at de du vil sitte med bestiller sammen. På denne middagen vil det være langbord.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.