Winemakers Dinner 16. oktober i Oslo

Nå med spesialpris for medlemmer: Winemakers Dinner - Tysk topprodusent til deilig 6-retters meny
Foto: (Antonio Cano Garcia)

Den tyske kvalitetsprodusenten Von Buhl tar med seg syv lekre viner til en kulinarisk aften på Aymara i hjertet av Oslo. Her møter tyske toppviner peruansk mat på sitt beste.
Julie Helene Amundsen
11 August 2019 - 12:00

Reichsrat von Buhl - Von Buhl blant venner - har produsert kvalitetsvin i Pfalz helt siden 1849, og er fortsatt den dag i dag anerkjent for sine flotte viner.

Aymara har gledet oslopublikummet med eksotiske smaker fra Peru de siste årene, retter som er som skapt for viner fra Pfalz.

Som medlem i Apéritifs mat- og vinklubb får du ekstra god pris på dette kurset - meld deg inn her

Familieeide Von Buhl driftes i dag av Richard Grosche, og med seg som vinmaker har han Mathieu Kauffmann som tidligere har jobbet hos Bollinger. Det har hjulpet Von Buhl til å bli en betydelig produsent av musserende vin med karakter. Eller sekt som tyske bobler også kalles. Men Von Buhl er ingen nykommer når det gjelder sekt, for de første boblene ble produsert allerede i 1994.

Aymara Foto: Antonio Cano Garcia

Les her hva Apéritif mener om Von Buhls viner

Von Buhl produserer 100 prosent økologisk og har banet vei for mange når det kommer til bærekraftig vinproduksjon. Alle deres viner blir spontangjæret, det vil si at det ikke tilsettes kultivert gjær, men at gjærsoppen kommer naturlig fra skallet på druene. En utfordrende måte å jobbe på, men gjort riktig får man meget flotte resultater slik som Von Buhl.

Foto:

Spontanfermentering gir ifølge Mathieu det fulle uttrykket av floraen i vinen, ikke bare fra gjæren, men også fra bakteriene. Von Buhl og Mathieu Kauffmann er kjent for å lage svært tørre viner. Vi kan derfor melde om at det blir en syrlig, men også krydret aften på Aymara denne høstkvelden.

Denne kvelden kommer Monika Schmid fra Von Buhl, og hun tar med seg syv flotte viner til en lekker seksretters meny, spesialkomponert av kokkene på Aymara. Dette kommer utvilsomt til å bli en minneverdig og smakfull aften.

Årgangsendringer kan forekomme.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.