Hvit sjokolade- og limeparfait
Foto: Aina C. Hole

Hvit sjokolade- og limeparfait

Fremgangsmåte

Denne oppskriften har sin helt spesielle historie. Den ble nemlig kreert til Kokklandslagets deltagelse i Kokke-OL 2000. Kokkelandslaget ble hedret med bronsemedalje.
Jeg har laget desserten den slik den ble laget den gangen, i kremerhusformer.
Kremmerhusene:
Lag formene først. Klipp arkene i to, lag kremerhus og fest godt med tape. Sett formene i for eksempel en eggekartong så de står støtt.

Ha eggeplommer, sukker og fløte i en kjele, og varm opp til kokepunktet under stadig omrøring.

Bløt gelatinplatene i kaldt vann ca. 5 minutter, klem ut vannet og ha dem over i kjelen. Rør godt. Hell alt over i en bolle og pisk til det er romtemperert, bruk gjerne miksmaster.

Brekk sjokoladen i biter og ha den over i en liten bolle. Sett denne i en kjele med vann og smelt sjokoladen ved middels varm temperatur.

Visp fløten til myk krem.

Eggeblandingen og sjokoladen bør ha lik temperatur når det blandes. Hell sjokoladen i eggeblandingen, rør sammen og vend inn kremen forsiktig til slutt. Fyll massen kremerhusene og frys dem.

Ta ut parfaiten noen minutter før den skal anrettes slikt at den lett slipper formene.

Tips:  Ved å koke opp egg og fløte unngår du iskrystaller ved frysing.

Morellkompott:
Ha vann, kanelstang, sukker, sitronskall og - saft i en kjele og kok opp. La det småkoke på svak varme til det nesten blir til sirup. Tilsett moreller og la alt bli gjennomvarmt.

Server morellkompotten lun, ikke kjøleskapskald.

Dekorkjeks:
Bland sammen hvetemel, melis og kakao. Tilsett sammenpisket egg og smør og elt sammen til en tykk røre/deig.

Legg bakepapir på stekebrettet. Smør røren/deigen utover i et tynt lag. Legg et lag bakepapir over og stek kjeksen ved 160°C ca. 5 minutter.

Ta ut brettet. Skjær/marker trekanter og stikk ut/marker tre sirkler i hver trekant. Stek videre til kjeksen er lys brun og sprø.

Form kjeksen til en bølge mens den ennå er varm.

Kjeksen kan oppbevares i tett boks et par uker.

Tips:  Kjeksen kan selvfølgelig utformes på andre måter.

Anrett desserten slik:
Legg et par spiseskjeer lun morellkompott i bunnen av en skål eller på en asjett. Sett parfaiten på og dekorer med kjeks til slutt.

Sendt inn av Omar Viset, Opplysningskontoret for kjøtt

Drikke som passer til denne oppskriften

Frankrike
    Volum: 0.75 l Pris: 349.90 kr Bestillingsutvalget
    87 POENG

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.