20. mars i Oslo - Fabelaktige Piemonteviner på Ekebergrestauranten

Det finnes vel knapt et vinområde i Italia som har bedre renomme enn Piemonte. Alle har vi vel hørt om de kostbare Barolo- og Barbaresco-vinene. Denne kvelden får vi servert vinene til en elegant fireretters meny på Ekebergrestauranten.
03 Mars 2006 - 13:40

I 1904 så vinprodusenten Cantina Sociale Vini delle Langhe dagens lys, da som et kooperativ i Alba, Piemonte. Første verdenskrig førte til store vanskeligheter for kooperativet, og i 1923 ble bedriften kjøpt av en av datidens mest anerkjente vinmakere, Alfredo Prunotto. Prunotto og hans kone videreutviklet vinhuset og ble etter hvert en meget anerkjent produsent raskt eksporterte sine viner over hele verden. Etter at Prunotto trakk seg tilbake er firmaet blitt drevet i hans ånd, først av brødrene Colla, og siden 1995 av huset Antinori.

For sin egen produksjon baserte Prunotto seg opprinnelig på innkjøp av vindruer fra produsenter i områdene Langhe, Albese og Monferrato. Produksjonen ble drevet på samme måte helt frem til 1990, da de gikk til anskaffelse av syv hektar med vinmarker i en av de mest anerkjente klassifiseringene innenfor Barolo - Bussia. Vi får selvfølgelig servert Prunotto Bussia Barolo denne kvelden. For å kunne ha kontroll over alle detaljer rundt de forskjellige stadiene i vinproduksjonen, har huset kjøpt vinmark i flere områder.

Årlig produseres det ca 800 000 flasker vin ved Prunottos anlegg. Det dreier seg for det meste om rødvin, men også noe hvitt basert på druene Moscato og Arneis, samt det italienske brennevinet, grappa. I dag finner vi på polet viner fra Prunotto basert på barbera- og nebbiolodruer.

Emanuele Baldi, produktsjef hos Prunotto, kommer til Oslo og leder oss gjennom Prunottos fabelaktige viner. Foredraget vil holdes på engelsk.

Vi får servert en nydelig italienskinspirert fireretters meny fra de kyndige kokkene på Ekebergrestauranten.

MENY
Prunotto
Winemakers Dinner
Ekebergrestauranten
20. mars 2006
Apéritif
Roero Arneis DOC
Skinnstekt torsk
med sitrusmarinerte artiskokker og jordskokkcréme
Roero Arneis DOC
Rosastekt fasanbryst, cavatelli med ristet pancetta og broccoli
Prunotto Barbera d'Alba 2003
Prunotto Costamiole Barbera d'Asti 1999
Contré-filet og rødvinsbraissert oksebryst, sopp, trøffelpolenta
Prunotto Ochetti Nebbiolo d'Alba 2002
Prunotto Bric Turot Barbaresco 1999
Prunotto Bussia Barolo 1999
Frukter i moscato med yoghurt panna cotta
Prunotto Moscato d'Asti 2005
Kaffe
Prunotto Grappa di Bussia

Dette er vinene vi skal smake denne kvelden:
• Roero Arneis DOC
   (Lanseres på polet i mai 2006, ca. pris kr. 110)
• Prunotto Moscato d'Asti 2005
   (Lanseres på polet i mai 2006, ca. pris kr. 90)
• Prunotto Grappa di Bussia
   (ikke tilgjengelig i Norge, ca. pris 300)

Tid: 20. mars 2006 kl. 19.00 (til ca. 23.00)
Pris: kroner 995,- inkl. mva.
Sted: Ekebergrestauranten, Kongsveien 15, 0193 Oslo.

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.

Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp eller melder deg av etter fristen, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.
Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 200306. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 16.03.06 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl