Kokker og mateksperter er begeistret for Lofotlam på grunn av høy kvalitet og spesiell aroma. Bedriften på Vestvågøy i Lofoten skal dermed også konkurrere om en nasjonal bygdeutviklingspris på 200 000 kroner.
Pionerarbeid nytter
I juryens begrunnelse heter det at initiativtakerne bak Lofotlam BA har bevist at pionerarbeid nytter. Deres visjon om å skape merkevaren Lofotlam er blitt en suksess.
Visjonære bønder
- Bak Lofotlam står initiativrike og visjonære bønder. Sammen med den lokale forsøksringen i Lofoten har de et sterkt ønske om å profilere de unike kvalitetene jordbruket i Lofoten representerer, skriver juryen.
Gode ambassadører
- Gjennom sitt engasjement og aktive formidling i ulike fagmiljøer og i media, er de gode ambassadører også for Lofoten som reisemål for matglade mennesker, heter det videre.
Lofotlam tok i 2006 gull i VM i kokkekunst i Luxembourg.