Åpner to milliarder flere flasker i 2016

Og det er en særlig en type vin som drar opp forbruket, ifølge nytt «vinvarsel».
30 Januar 2013 - 13:41

I 2016 vil verdens vindrikkere tømme 34,481 milliarder flasker vin. Det er to milliarder flasker og 5,3 prosent mer enn i 2012. Det viser tall fra IWSR (International Wine & Spirit Research), som har studert 114 vin- og spritmarkeder, skriver vinavisen.dk. Nettstedet har plukket ut noen av de mest interessante trekkene i IWSRs «vinvarsel».

LES OGSÅ: Verden kan rammes av vinmangel

• Veksten på verdensbasis vil fram for alt være et resultat av at forbruket av musserende vin vokser dobbelt så raskt som forbruket av vanlig røde og hvite viner. I fjor stod musserende vin for 7,7 prosent av det totale forbruket, om fire år vil tallet være 8,5, tror IWSR.
• Kina vil stå for en stor del av økningen. Landet ligger allerede på femte plass på den totale «drikketoppen», og har gått forbi USA til en tredjeplass i divisjonen for rødvin.
• Forbruket i Europa, og særlig i de store vinproduserende landene, vil fortsette å synke.

LES OGSÅ: Varsler årgangschampagne

For øvrig er 27 prosent av vinen som drikkes i verden importert. Målt i verdi, er Frankrike stadig den største eksportøren.

LES OGSÅ: Gode tider for Bordeaux

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.