Bli med på høstens kokebokfest i Mathallen i ettermiddag

Under kokebokfesten i Mathallen byr vi få smaksprøver fra høstens beste kokebøker. Apéritif og Norli kårer Beste norske kokebok.
25 November 2014 - 01:55

Beste norske kokebok 2014 skal kåres. Det skal også Tidenes beste norske kokebok og ikke minst Årets beste eplemost.

Dessuten blir det en helt unik auksjon av sjeldne kokebøker. Den eldste er fra 1888.

Mengder av gratis smaksprøver

Alt dette skjer på torget i Mathallen tirsdag 25. november kl 17.00. Arrangementet er åpent for alle.

Alle de fem finalistene i Beste norske kokebok 2014 er til stede og klare for en prat om god mat allerede fra kl 16.00.

Her kan du se hvem som er finalistene

Du får smake på verdens beste pizza laget av pizzamesterne Craig Whitson og Tore Gjesteland. Bodil Nordjore serverer verdens beste lefse. Med røyk og ablegøyer serverer de velutstyrte mennene Olav Birkeland og Jørgen O. Grann iskrem laget ved hjelp av flytende nitrogen. Kulinarisk Akademi byr på sauser som gjør susen, og Eirik Nilssen demonstrerer nordnorsk tradisjonsmat.

En av disse sjeldne kokebøkene kan bli din

De seks beste eplemostprodusentene byr på sine nypressete produkter fra tidenes beste eplehøst.

Dette er årets beste eplemoster

Kveldens høydepunkt blir likevel avsløringen av hva publikum mener er Tidenes beste kokebok og ikke minst auksjonen av fem sjeldne kokebøker, donert av Per A. Borglund, innehaver av Norges største kokeboksamling og redaktør i Mat fra Norge.

To av bøkene er dessuten kandidater til Tidenes beste norske kokebok.

Gi din stemme til den beste historiske kokeboka

Dette er klenodiene som skal auksjoneres:

Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen

Hanna Winsnes, Christiania 1888

Den første systematiske kokebok i Norge med pedagogiske, trinnvis oppbygde oppskrifter.

Minstepris kr 1500

Stor kokebok

Henriette Schønberg Erken, 1947

Omtalt som 1900-tallets store klassiker, skrevet etter modell av de store, moderne, utenlandske bøker. Førsteutgaven var på 708 sider, omslaget tegnet av kunstneren Halfdan Arneberg. Verket kom i 20 utgaver fram til 1951.

Minstepris kr 500

Ingrid Espelid ber til bords

hennes første kokebok, 1967

Minstepris kr 500

Yrkeslære for kokker

Oslo, 1940

Gyldendals store kokebok

Ingerid Askvold, 1955

Mor Norges Matbok

som ble utarbeidet av Statens Kostholdsnemnd og sendt til alle landets husstander i 1939 for å forberede befolkningen på «krisetider», og de kom jo strengt tatt. Et veldig pent eksemplar, og en trykksak man ikke finner veldig ofte.

Minstepris kr 300

Forhåndsbudene som er forpliktende kan gis fram til kl 12:00 den 25. november.

Til et godt matformål

Auksjonarius er Bent Stiansen som ikke bare er opptatt av å lage god mat i Norge, men som har et brennende engasjement for matfaget også i Asia. Overskuddet fra auksjonen går derfor uavkortet Mat uten grenser, en kokkeinitiert prosjekt for å bygge ut kokkeskoler i land som Burma, Vietnam og Kambodsja.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske