Dette er de beste kokebøkene i 2014

Fem finalister i konkurransen Beste norske kokebok 2014 er klare.
17 November 2014 - 14:35

Et 30-talls norskproduserte kokebøker har vært under lupen denne høsten.

Juryen har plukket ut de fem beste. Hvilken av disse som får den prestisjefylte tittelen Beste norske kokebok 2014, blir kunngjort den 25. november kl 17.00 i Mathallen.

Da kåres også Tidenes beste norske kokebok - vær med å stemme på din favoritt

Verdens beste pizza. En reise i tykt og tynt

Craig Whitson, Tore Gjesteland, Mats Widén, Kenneth Hansen
Kagge Forlag

En inspirerende og underholdende bok om den ekte pizzaen. Så god at den kanskje til og med kan lokke verdens mest pizza-spisende folk bort fra fabrikkprodusert frossenvare. Dette er et pedagogisk, fargerikt og usedvanlig appetittvekkende verk om italiensk så vel som amerikansk pizzatradisjon. På spørsmålet om det var behov for nok en bok om pizza, så gir denne boken et klart svar: Ja!

Den velutstyrte mannen

Jørgen O. Grann, Olav Birkeland
Schibsted
Original, humoristisk og lærerik bok for amatørkokker som ikke klarer seg uten sous vide, juicepresse, bambusdamper, skibrenner og iskremmaskin. Med alt fra rådyre gadgets til uunnværlige redskaper synes forfatterne å mene at det er utstyret det kommer an på. Tøff design, tøffe karer, høyt tempo, men også inspirerende oppskrifter og lekker mat.

Lefseboka. Oppskrifter frå heile Noreg

Bodil Nordjorde
Bakeverkstedet

En viktig bok, som ikke bare gir imponerende mange oppskrifter på lefsebakst fra hele landet, men som også presenterer en eldgammel og utrydningstruet del av vår matkultur. Boken er en fortreffelig kulturhistorisk og kulinarisk dokumentasjon av lefsebakstens posisjon i det norske tradisjonskjøkken. Dette er en viktig bok, med fine og varierte oppskrifter, og med en lang rekke herlige folk, særlig kvinnfolk, som gir denne kokeboken en helt egen troverdighet.

Saus & kraft

Kulinarisk Akademi
Gursli Berg

Lekker og pedagogisk bok som ikke bare gir deg oppskrifter på de klassiske sausene, men som også kommer med forslag til retter der de viktige dråpene kommer til sin rett. Kulinarisk Akademi øser av sin kompetanse og sitt berømte engasjement, i en velskrevet, stimulerende og informativ kokebok. En bok til å lære av, og til å gledes over. Alle seriøse amatørkokker bør ha denne boken tilgjengelig.

Mat fra Nord-Norge. Tradisjonsmat fra Nordland, Troms og Finnmark

Eirik Nilssen
Sans Forlag

Steikesild, småstek av okse, kleppmelk, Kvæfjordkake, røykalaks fra Tana og rein i viltsaus. En jordnær og rustikk bok som gir deg lyst til å smake på alt det nordnorske kjøkken har å by på. Boken er skrevet i en direkte, engasjert og lettfattelig stil, som gjør at du får inspirasjon og selvtillit til å tilberede denne fine tradisjonsmaten. De ledsagende bildene er appetittvekkende og viser maten slik den lages i heimen. "Mat fra Nord-Norge" gir deg kort og godt lyst til å lage mat.

En bok å bli sulten av

Det er altså ikke bare oppskriftene som avgjør hvorvidt en kokebok når finalerunden. Juryen har vurdert kandidatene etter en rekke kriterier som kreativitet/originalitet, språklig kvalitet, brukervennlighet og nytteverdi, selgende design, kommersielt potensial, om det er en kokebok man blir sulten av og ikke minst overlevingsevne.

– Generelt er ikke årets kokebokhøst blant de rikeste mest spennende eller dristigste og mest nytenkende, men dette reflekterer en bransje som sliter med presset lønnsomhet. Og sett i lys av det er vi ganske imponert over hva enkelte har fått til og ikke minst tatt sjansen på, forteller juryleder Aase E. Jacobsen i Apéritif.

Kåres for sjuende gang

Med seg har hun hatt Henry Notaker, kokebokhistoriker, Per A. Borglund, redaktør Mat fra Norge og innehaver av Norges største kokeboksamling, Knut Stene-Johansen, professor i litteratur og matskribent, Kjersti Ørgersen, Norli samt ikke minst vinnerne av fjorårets kokebokpriser: Arne Brimi, vinner av hovedprisen i 2013 med boken Store kokebok fra Vianvang og Lise Finckenhagen, vinner av Beste norske bakebok i 2013.

Beste norske kokebok er et samarbeid mellom Apéritif og Norli og deles ut for sjuende gang i år.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.