Kochujon med chojang - chili fylt med farse med koreansk dippsaus

Denne koreanskinspirerte snackretten høres sterkere ut enn den faktisk er

For å sette til livs fire hele chilier er ikke helt vanlig, men de koreanske chiliene er svært milde, så det er absolutt overkommelig. I verste fall kan du bruke spisspaprika, og heller la kraften være i dippsausen.
04 April 2019 - 02:00

Koreansk mat som kimchi og bibimbap er veldig populære på gatematinspirerte serveringssteder, men de færreste har prøvd disse eller andre koreanske retter på eget kjøkken. Det kan du begynne med allerede i dag, for disse farsefylte chiliene med den krydret sur-søte dippsausen er farlig gode og ikke minst lette å lage. Får du ikke tak i store milde røde chilier, gå for spisspaprika. Den spesielle sørkoreanske chilipastaen gochujang fås kjøpt i asiatiske matbutikker. Pastaen som fermenteres i store leirkrukker er laget av chilipulver, glutenholdig ris og soyabønner. Den koreanske chilien måler 1500 på Scoville-skalaen og er dermed blant de mildeste. Men pastaen finnes i alle styrkegrader, så her er det snakk om en smakssak.

Skaff deg dagens rett som e-post

Kochujon med chojang - chili fylt med farse med koreansk dippsaus

Fremgangsmåte

Begynn med dippsausen:
Pisk sammen ingrediensene (romtemperatur) til dippsausen og sett den til side.

Tips:
I ekte koreansk dippsaus (chojang) brukes chilipasta - den heter gochujang. Annen chilipasta kan selvsagt brukes, bare den ikke er for sterk.

Skyll chiliene og del dem på langs. Skrap bort alle frøene.

Farsen:
Bland sammen samtlige ingredienser til en jevn masse. Del farsen i 32 emner som formes til lengder. Dypp lengdene først i melet og deretter i pisket egg. Legg en farserull i hver chilihalvdel.

Hell vegetabilsk olje i en stekepanne slik at den står 1 cm over bunnen og varm den opp. Stek deretter de farsefylte chiliene i 4–5 minutter, først chilisiden i 1-2 minutter og deretter farsesiden i 2-3 minutter til den føles fast. Legg dem på kjøkkenpapir for å renne av. Server dem med dippsausen.

Tips:
Hvis du ikke får tak i svinefarse, kan du bruke svinekjøttdeig eller kyllingfarse.

Tips:
Den spesielle sørkoreanske chilipastaen gochujang fås kjøpt i asiatiske matbutikker. Pastaen som fermenteres i store leirkrukker er laget av chilipulver, glutenholdig ris og soyabønner. Den koreanske chilien måler 1500 på Scoville-skalaen og er dermed blant de mildeste. Men pastaen finnes i alle styrkegrader, så her er det snakk om en smakssak.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Dansukker.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.