De viktigste mattrendene i 2014

Globalisering, smaksrikt for en liten penge, historien, renhet, enkelhet og naturlighet sammen med samvittighet og identitet er det som styrer mattrendene i år. Det skandinaviske er fortsatt hot.
26 April 2014 - 17:00

Det er The Food People, et britisk byrå som jobber strategisk med mattrender, som har analysert verdenstrendene og peker ut i alt åtte hovedtrender når det kommer til mat.

Hybrid. Den økte globaliseringen gjør at fusion-trenden fortsetter og skaper nye produkter med utgangspunkt i allerede eksisterende tradisjoner, også ved hjelp av ny teknologi.

Mat for helter. Smaksrik, men enkel mat rent komposisjonsmessig, som gir god metthetsfølelse og samtidig er rimelig. Diners, street food og oppgradert trash food er eksempler på dette.

Tilbake til framtiden. Fortiden, enten det er ti eller hundre år siden, fortsetter å inspirere til gjenskaping, og helst i en moderne tolkning. Nostalgia og tradisjon bidrar i samme retning.

Enkelt og naturlig. Maten skal smake slik naturen har frambrakt den og ved hjelp av naturlige metoder som gjæring, røyking og salting. Det nordiske kjøkken plasserer seg inn her.

Velvære. Matvarer som fremmer helse og velvære, enten det er diett- eller helseprodukter, er i økende grad en sterk trend. Lavkarbo, høyprotein, sukkerfritt, nøtter og frø samt allergenfri mat er eksempler herfra.

Ren tvers gjennom. Påvirkningen fra stedet som har frambrakt matvaren, enten det er hagen, åkeren eller terrassen, er av økende betydning og det gjelder både farge, tekstur, friskhet, farge og den holistiske helseopplevelsen. Som med raw food, fleksitarianisme (kjøtt av og til), blomster og andre ville vekster.

Samvittighet. Det er en økende bevissthet om hvor maten kommer fra, hvordan den er produsert og etter hvilke standarder, og det gjennom hele verdikjeden. Kortreist, bærekraft, transparens.

Identitet. Enten det er et lokalsamfunn, en region eller land, så er det å ta vare på matidentiteten stadig viktigere. Sesong, lokaltradisjoner og miljø hører inn her.

Disse åtte trendene er et resultat av fem makrotrender, helse, teknologi, samfunn, politikk, miljø og økonomi som igjen gir seg uttrykk i forbrukertrender som individualitet, erfaring og konsekvens, enkelhet og trøst, lettvinthet og tilgjengelighet samt selvsagt helse og velvære.

Brasil kommer

The Food People har også sett på hvilke typer kjøkken som vil gjøre seg gjeldende framover. Det skandinaviske/nordiske er fortsatt veldig trendsettende. Selv om trenden er i ferd med å kulminere og bevege  seg over i sen majoritet. Det japanske kjøkken er også på topp tolket som tidlig majoritet. Hakk i hel er midtøstens kjøkken, det meksikanske og det peruanske. Det som kommer framover (avantgarde) er det brasilianske, koreanske, vietnamesiske og overraskende nok, og på ny, spanske kjøkken.

I Barcelona er det latinotakter

Måleenheten er i hvor stor grad et kjøkken oppnår medieeksponering og tas opp i nye restaurantkonsepter. På vikende front i denne settingen er det italienske, franske, britiske, kinesiske og thailandske kjøkken.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.