Ukens drink

Denne drinken krysser av for de fleste behov akkurat nå
Foto: (bhofack2)

Denne drinken krysser av for de fleste behov akkurat nå

Den er sukkerfri og har lavere alkohol enn en gin tonic, og er bedre enn alle hard seltzers du finner i butikken.
13 Januar 2023 - 13:00

Denne tørsteslukkeren av typen lavkalori, er laget for helt andre forhold enn de norske, og spesielt ikke i januar. Ranch water oppstod en gang for 60 år siden i Texas’ kvelende sommerhete. Den består av Topo Chico, et lokalt kullsyreholdig mineralvann (som i dag er kjøpt opp av Coca Cola) som tilsettes litt blank tequila og limejuice for en viss effekt.

Texanere vil hevde at en ranch water kun kan lages med dette mineralvannet, men vi prøver likevel med norske ingredienser.

Alkoholinnholdet (selvsagt avhengig av mengden tequila) er mindre enn en gin tonic, og med null sukker, er den selvsagt så lavkalori som en alkoholholdig drink kan være.

Tequila (og mezcal) er dessuten brennevin som sjelden rundes av med sukker, de fleste er knusk tørre, så der har du ingen skjulte kalorifeller.

Ranch water kan sies å være inspirasjonen til trenden med hard seltzers som også oppstod i USA.

Ukens drinkoppskrift har riktignok litt høyere alkohol (ca 7-8 prosent) enn hard seltzer som ligger på 5 prosent. Alkohol gir munnfølelse, derfor smaker den også bedre. Men den er fri for kunstige tilsetninger  - ofte i form av kunstig sukker for å holde kaloriene under 100 som er blitt selve greia med hard seltzer.

Noen av de norske hard seltzer-utgavene smaker imidlertid naturlig og overraskende godt. Så det er absolutt et alternativ.

Her er utvalget av hard seltzer på polet

For å gjøre ukens drink bedre tilpasset våre breddegraders temperaturer kan du bruke en tequila med mer smak, av typen anejo, eller sågar reposado, begge disse har en viss tid i fat bak seg. Med mezcal blir drinken mer mineralsk og røykaktig, og en spennende vri. Anbefales.

Det gjør også signaturdrinken Rabarbra & Hibiscus på Dios Mio - texmex-baren på Posthallen Drinkhub. Den er inspirert av ranch water, er lettdrikkelig og leskende, men uten kullsyre.

Om du ikke teller kalorier, kan du tilsette agavesirup – laget av den samme råvaren som tequila. Helios har en god og økologisk utgave som forresten bør finnes i alle tequilaelskeres barskap.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».