Disse portugisiske rødvinene imponerer

Så kommer de fra en av Douro-dalens dyktigste vinmakerfamilier.
16 Juni 2016 - 12:02

Vale D. Maria VVV Douro 2013 er som en tørr vintage portvin. Det vil si at den har den samme kraften som gjør at disse vinene har slikt et godt lagringspotensial.

Et tverrsnitt av Douro

Den enorme frukten som er godt pakket inn i syre og tanniner, stammer fra vinstokker som vokser i det mineralrike, steinete jordsmonnet som er så typisk for Douro.

De tre VVV-ene peker imidlertid på at druematerialet kommer fra tre daler, Douro, Pinhão og Torto, som alle har fått navn etter elven i dalbunnen. Men V betyr også romertallet fem og de tre v-ene symboliserer også 15 generasjoner med vinmakere på Quinta Vale D. Maria som tilhører familien til Joana van Zeller som er gift med Cristiano van Zeller som har hollandske røtter og kom til Douro gjennom portvinshandelen.

Hardt arbeid i den stekende sola. Foto: Francisco Rivotti

Cristiano er en av Douro Boys som nok må bytte navn nå som det er så mange kvinner med på laget

Fransisca van Zeller. Foto: Francisco Rivotti

Siste generasjon ut, datteren Fransisca van Zeller, har fått en vinmark oppkalt etter seg. Den ble plantet det året hun ble født, og de nå 18 år gamle vinplantene gir allerede fantastisk god frukt. Vinha Fransisca 2012 (93 p) kommer i salg til høsten og vil ligge på rundt 550 kroner.

Røverkjøp til grillfesten

Vinene lages imidlertid fortsatt av pappa Cristiano sammen med Joana Pinhão og ikke minst Sandra Tavares da Silva som er velkjent for sine mange vellykkete vinprosjekter i salg her i Norge.

Trioen har en annen godbit til rødvinshungrige nordmenn. Van Zeller RUFO Tinto 2013 er en herlig vin til en super pris. Selv om den er rimelig er den laget på samme tradisjonelle måte som den andre, med fottråkking av druene. Også i dette tilfellet kommer druene fra flere underområder, Loureiro (Baixo Corgo), Pinhão og  Torto (Cima Corgo), men for det meste yngre vinstokker, hvilket her vil si yngre enn 35 år.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.