Ukens drink

Alabama Ginger Slammer drinkoppskrift

Du behøver ikke være student for å sette pris på denne drinken

Bare ordet slammer, gir assosiasjoner til høy drinkføring og en søt smak. Men her får du oppskriften på to versjoner som begge er tørrere enn det som er vanlig å servere den "back home".
01 April 2022 - 12:00

Alabama slammer er en miks av tre typer likører noe som plasserer den i solid 70-tallstradisjon - trolig på University of Alabama hvor den oppstod, og som en shot laget av flere ingredienser som du smeller i disken istedenfor å shake den,  før du heller den i deg. Derav navnet.

Etter hvert utviklet den seg til en longdrink. Så populær ble den at den også var med i filmen Cocktail fra 1988 hvor Tom Cruise sjonglerte flaskene.

Men i denne utgaven er slåpebærlikøren (sloe gin) byttet ut med gin, noe som gjør drinken bittelitt sterkere, men også friskere og lettere. Noe som forsterkes av limesaften. Opprinnelig er det søtere appelsinsaft som brukes. I denne oppskriften står whiskylikøren Southern Comfort og aprikoskjernelikøren Amaretto før sødmen og fylden.

Det kan høres ut som en vanvittig blanding, men den appellerer. Selv om den ikke har klart å beholde interessen på samme måte som Amaretto Sour gjennom  tiårene som er gått siden storhetstiden. De to drinkene har den unge appellen og amarettoingrediensen til felles. Men også godt voksne kan fryde seg over gjensmaken.

Nedenfor finner du to ulike oppskrifter, en mindre søt med soda og en med ingefærøl for mer sødme og krydder. Kanskje dette er en fin måte å rydde opp i barskapet?

Se våre andre oppskrifter med amaretto

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Alabama Slammer drinkoppskrift

Fremgangsmåte

Ha alle ingrediensene i en shaker med is. Sil over i et longdrinkglass med is og topp med soda.
Alternativt kan du bygge drinken med denne rekkefølgen i et høyt glass med is: likørene først og så gin og lime, rør rundt og topp med soda.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Alabama Ginger Slammer drinkoppskrift

Fremgangsmåte

Alle ingrediensene med unntak av Ginger Ale shakes kraftig med mye is. Alt, inkludert is helles over i et kraftig longdrink glass, fyll opp med isbiter hvis det trengs noen til og topp/fyll opp med Ginger Ale. Pyntes med appelsinbåt og drikkes med to sugerør slik at sukkeret kiler i halsen.

Drinken ble opprinnelig servert på den tidligere nattklubben Luna Lounge i Trondheim.

Flere drinker med gin

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024