Kaffe
Han skal vise fram norsk kaffebrennekunst i Kina
Foto: (Solberg & Hansen)

Han skal vise fram norsk kaffebrennekunst i Kina

Simo Kristidhi fra Solberg & Hansen skal representere Norge i World Coffee Roasting Championship i Kina i november.
01 Juni 2017 - 14:21

Den rutinerte brennemesteren Simo Kristidhi fra Solberg & Hansen vant prøve-VM i Wien i 2012 og har etter det bidratt sterkt til gjennomføringen av NM-konkurransene her hjemme. Nå skal Simo på nytt møte verdens beste kaffebrennere under VM i Guangzhou i Kina i desember.

– Jeg har stor kjærlighet til faget og har fått jobbe med de aller beste siden jeg begynte hos Solberg & Hansen for 14 år siden, sier Simo. Og det er ikke få kaffepersonligheter dette kaffebrenneriet på Ryen i Oslo har huset gjennom årene. Ikke minst Audun Sørbotten, som ble World Coffee Roasting Champion i 2015.

Lene Klovning fra Kaffa kom på andreplass, mens Janove Thorbjørnsen kom på tredjeplass.

Til sammen kjempet åtte kaffebrennere om NM-tittelen.

Dette mesterskapet er det siste av en rekke konkurranser som arrangeres av Specialty Coffee Association Norway hvert år. I årets NM i Kaffekunst sikret Odd-Steinar Tøllefsen sin fjerde NM-tittel i Brewers Cup som går ut på å lage best mulig håndbygget kaffe. Han har dermed skrevet seg inn i historien som den mestvinnende nordmann i denne sjangeren. Han ble blant annet verdensmester i 2015. Til daglig driver han kaffebrenneriet Supreme Roastworks i Oslo.

Fra venstre: Odd-Steinar Tøllefsen, Ingrid Aas, Sarah Mahmood, Preben Oosterhof og Rory Lee Rosenberg. Foto: Helena Krekling

Det er imidlertid ikke Odd-Steinar, men Rory Lee Rosenberg fra Stockfleths, Oslo, som skal representere Norge i barista-VM i Seoul til høsten. Han tok gull i øvelsen klassisk barista.

Årets kaffe-NM har enda flere vinnere. Sågar to fra samme bedrift, nemlig Sara Mahmood Preben Oosterhof fra Dromedar i Trondheim. De vant i henholdsvis Latte Art og Coffee in Good Spirits.

De skal sammen med Odd-Steinar bryne seg mot verdenseliten i disse øvelsene i VM i Budapest til sommeren. Det skal også Ingrid Aas fra Kaffebrenneriet i Oslo som er årets beste i klassen Cup Tasting.

Samtidig med NM i Kaffebrenning fant også Trøndelag Kaffefestival sted. Høydepunktet her var VM i kokekaffe. Her møtte lokale kokekaffe-entusiaster profesjonelle kaffebryggere til dyst.

Totalt 16 deltakere fikk ti minutter til å brygge kaffe. Kaffen skulle serveres i tynne porselenskopper i klassisk størrelse. Fire smaksdommere hadde benket seg rundt bordet ute på plenen, for anledningen pyntet med heklet duk og markblomster, og smakte seg gjennom kopp etter kopp før vinneren var klar. Det var kaffebrenneren fra Øver-Bakken på Inderøya, Einun Skoren, som stakk av med seieren.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink