Hva med hvitt fra Bulgaria?

Bulgarias markedstilpassing av vinproduksjonen har også resultert i konkurransedyktige hvite viner.
12 Oktober 1997 - 01:15

Andre artikler om bulgarsk vin:
Kort om landets spennende historie
og et besøk hos Vini SLiven
is Yambol med Domaine Boyar
Suhindol - Bulgarias Bordeaux
Bulgarsk hvitvin - mye godt
Kart over Bulgaria og vinområdene
Stor test av bulgarsk vin
Bulgarsk kjøkken og matoppskrifter
Bulgarsk eik

Hvitvinsregionene har tradisjonelt vært å finne i landets nordlige del. Dessuten fantes det en god del produksjon av hvitvin i de midtre og søndre regioner. Ikke nødvendigvis fordi klimaet var så velegnet for hvitt, men fordi det var en sentral beslutning hva som skulle produseres hvor, også når det gjaldt vin. Men det var inntil 1989. I dag er alle på vei bort fra hvitvin, bortsett fra de kooperativene som er lokalisert i de kjøligere områdene. Og de tidligere populære druesortene rkatzeli, dimiat, muskat ottonel og misket mister stadig mer areal til internasjonale varianter som chardonnay. Misket er den mest interessante av de opprinnelige hvitvinsdruene da den kan gi fine, rene viner, som for eksempel i Sungurlare, ikke så langt fra Sliven. Druen er for øvrig en krysning av dimiat og riesling.
Ellers er det Svartehavsregionen som gir næring til landets beste hvite viner. Påvirkningen fra havet er en medvirkende faktor til at klimaet er vennligere mot de grønne druene enn lenger inn i landet. Preslav, Shumen og Targoviste, Khan Krum og Novi Pazar, ligger rundt 8-10 mil fra kysten på et bølgende slettelandskap, rundt 200 meter over havet. Jordsmonnet er stort sett sandjord med lokale variasjoner.
Vinex Preslav lager Bulgarias dyreste hvitvin (på eksportmarkedet), Khan Krum Chardonnay Reserve, og er dessuten landets største avtaker av denne druen. Kooperativdirektøren, Zanko Stanchev, er opptatt av å få fram druepreget, men må likevel bøye seg for markedskreftene som ber om fatkrydder. Spesielt fra amerikanske fat. - Vi skulle gjerne brukt mer bulgarsk eik, men det er ikke så lett å få tak i, beklager Stanchev.

Vinex Preslavs direktør Zanko Stanchev.

Khan Krum er som alle andre reservevinene helt eller delvis fatgjæret. En prosess som ofte virker litt brutal mot disse vinene som faktisk viser seg fra en bedre side jo større fraværet av fat er. Chardonnay de Preslav er derfor noe friskere enn storebroren. Dessverre kunne ikke Stanchev vise frem en totalt ueiket chardonnay. Grapefrukt er gjennomgangsaroma for chardonnay fra Preslav. En karakter som blir ytterligere understreket når druen blandes med sauvignon blanc. Denne spesielle blandingen selger godt i England. I følge Stanchev har han møtt mye motstand fra andre lands produsenter og importører for sin utradisjonelle miks. Resultatet er en kraftig, fet og litt tung vin.
Kooperativet i naboregionen Targoviste, lager svært friske og rene chardonnayer, helt i toppen av hva som lages i Bulgaria. Her lages også mesteparten av den musserende vinen som alltid er halvtørr. Musserende av muscat-druen er faktisk ikke så verst, trolig en rimelig konkurrent til Asti spumante. Men det Targoviste gjør best av alle, er vin av gewürztraminer, en drue som går under navnet traminer i Bulgaria. Traminer er en svært populær vin innenlands, men vanskelig å eksportere. Trolig fordi mange produsenter har mindreverdighetskomplekser overfor Alsaces gewürztraminere, hvilket ikke er nødvendig. Det som karakteriserer de beste bulgarske traminerne er friskere syrer enn det vi ofte møter i en tilsvarende fransk utgave. Og rose/litchipreget er mer dempet.
Den beste chardonnayen etter artikkelforfatterens mening lages overraskende nok i Pomorie. Et lite område litt nord for Bourgas hvor vinmarkene går nesten helt ned til sandstrendene. Pomorie Chardonnay 1995 har godt druepreg og svært elegant fatbruk, er mineralsk og med friske syrer. En potensiell felle i en blindsmaking. Halvparten av vinen ble gjæret i nye amerikanske fat ved 12-15 grader. Deretter overført til 3-400 liters brukte fat. Jordsmonnet i området er tyngre enn ellers rundt kysten med mye mineralrik leire. Pomorie har siden 1981 vært kjent for sin 17 år gamle brandy, Black Sea Gold, som sammen med den like gamle Great Preslav, regnes som landets beste cognac-kopi. Pomorie, som ble privatisert i 1997, legger fortsatt stor vekt på brandyproduksjon til tross for at primærmarkedet er og blir Russland. Det demonstreres gjennom bedriftens innkjøp av åtte ultramoderne alembic''er fra Cognac.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.