Drikke
Hvitt italiensk røverkjøp: Bli kjent med druen arneis

En hvitvin med nok smak til å følge en vinterlig meny som tangerer hundrelappen er ikke hverdagskost. Dens røde brødre er også verd å strekke seg etter.
28 Februar 2007 - 02:01

Cascina Chicco Roero Arneis Anterisio 2005/2006 (55575) er en hvitvin du blir glad i. Både fordi den er så anvendelig, til alt fra fisk til pasta og grillet kylling, og mye til. Den er svært aromatisk og med behagelig friskhet samtidig som den har arneisdruens karakteristiske sitrusbitterhet som bidrar til dens gode egenskaper på matbordet.

Historierik
Den fine karakteren er delvis et resultat av østvendte vinmarker som dermed beskytter druene fra den ofte nådeløse ettermiddagssolen. Siden arneis er en drue som ikke først og fremst er kjent for syren, bidrar dette forholdet til å beholde druens naturlige friskhet. Det er 2005-årgangen som er smakt, men 2006 er straks på vei og vi har ingen grunn til å anta annet enn at denne (grunnet alderen) er minst like frisk.

Arneis stammer fra Roero som er den vestre kuperte delen av Piemonte. Navnet fikk området etter adelsfamilien Roero som hersket over området i senmiddelalderen. Og arneis' historie går tilbake til 1400-tallet. Enda eldre er nebbiolos tradisjoner, her som i naboområdene Barolo, Barbaresco og Langhe.

Enkeltvinmarker
Mens barbera i dag er en etterspurt drue, var den lenge kilde til hverdagsvinen. Cascina Chicco som er en relativt ny vinprodusent med parseller på de beste stedene i Roero, gjør maksimalt ut av både barbera og nebbiolo. Og får god hjelp av klimaet i Roero som er tørrere enn resten av Piemonte.

Særlig barbera er varmekjær. Og Barbera d'Alba Granera Alta 2004 (60890) kommer, på samme måte som arneisen, fra én enkelt vinmark med mange hundre års historie, som er sørøstvendt. Dermed oppnås en litt slankere stil enn for barbera med maksimal soleksponering.

Saftig kjøtt eller vilt
Men Granera Alta 2004 har mer enn nok av barberaens kjøttfulle og rike kirsebærkarakter, gode syre og fine tanniner. Også den en vin du blir glad i, særlig når saftige kjøttretter står på bordet.

Cascina Chiccos nebbiolo, Cascina Chicco Roero Valmaggiore 2001 (60889) kommer fra Roeros aller beste vinmark for nebbiolo, et renommé den hadde allerede på 1600-tallet. Denne sørvendte og bratte vinmarken med kalkholdig leirjord gir en veldig rik nebbiolostil, og Cascina Chiccos utgave står ikke tilbake på noen måte.

Ikke en nebbiolo for den som liker en delikat og tradisjonell stil, riktignok, men heller for den som liker kraftige og smaksrike viner. Prøv den til rike kjøttretter, gjerne vilt som reinsdyr med noe fedme i tilbehøret.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.